دخالت روس‌ها فتیله قیمت گاز در اروپا را پایین کشید

برای نخستین بار از ماه سپتامبر تاکنون شاهد آن بودیم که با دخالت روس‌ها قیمت گاز در اروپا به زیر ۹۰۰ دلار رسید.

فارس به نقل از راشاتودی نوشت: برای نخستین بار از ماه سپتامبر تاکنون شاهد آن بودیم که با دخالت روس‌ها قیمت گاز در اروپا به زیر ۹۰۰ دلار رسید.

روسیه اعلام کرده که طی دو هفته آینده صادرات گاز خود به اروپا را افزایش خواهد داد. همین امر باعث شد تا از اواخر ماه سپتامبر تاکنون قیمت هر هزار مترمکعب گاز در بازار اروپا به زیر ۹۰۰ دلار برسد. هم‌اکنون گاز در بازار انرژی اروپا حدود ۸۵۰ دلار عرضه می‌شود.

بنا به اطلاعات موجود از بازار معاملات درون‌قاره‌ای اروپا قیمت هر هزار مترمکعب گاز برای تحویل در ماه دسامبر در بورس هلند ۸۴۴.۹ دلار تعیین شده است که افت ۹.۵ درصدی را به ثبت رسانده است. با این حال اما قیمت گاز نسبت به همین یک سال پیش ۵ برابر شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به شرکت گازپروم دستور داد تا به سرعت میزان عرضه گاز به بازار اروپا را افزایش دهد و همین امر باعث شد تا به سرعت قیمت گاز در اروپا پایین بیاید.

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم که بازی صادرات گاز روسیه به شمار می‌رود تایید کرد که این شرکت از روز ۸ نوامبر صادرات گاز خود به اتریش و آلمان را افزایش خواهد داد. دلیل این زمانبندی این است که انتظار می‌رود تا روز ۸ نوامبر ذخیره‌گاه‌های گاز طبیعی روسیه پر شده باشد.

قیمت گاز طی هفته‌های گذشته در اروپا دستخوش نوسانات جدی شده و حتی تا نزدیک ۲ هزار دلار هم بالا رفته بود. از یک طرف بازار گاز اروپا با کمبود مواجه شده و انبارهای این قاره برای فصل زمستان پر نشده و از سوی دیگر پیش بینی سردتر بودن هوا در زمستان سال جاری چشم‌انداز تقاضا برای این حامل انرژی در اروپا را بالا برده است.