خیمه شب بازی با اسم‌ها برای نگه داشتن کی‌روش

تکلیف نیمکت تیم ملی ایران همچنان مشخص نیست.

تکلیف نیمکت تیم ملی ایران همچنان مشخص نیست.

حدود دو ماه است که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به پایان رسیده و همچنان تکلیف ماندن یا رفتن کی‌روش در تیم ملی مشخص نشده است. سی کیو بعد از اینکه حتی نتوانست حذف آبرومندانه‌ای در قطر داشته باشد چند روزی را در تهران به گشت و گذار پرداخت بعد از یک جلسه با رئیس فدراسیون فوتبال، تهران را به مقصد لیسبون ترک کرد. شایعاتی که از خروجی این جلسه بیرون آمد این بود که ادامه همکاری دو طرف وجود نخواهد داشت اما هیچ کس به صورت قطعی از این اتفاق صحبتی نکرد.

نه تایید نه تکذیب

با وجود فاصله حدود یک ساله تا شروع جام ملت های آسیا، مشخص بودن وضعیت هیچ نیمکتی در جهان به اندازه تیم های ملی آسیایی اهمیت ندارد. حتی با این وجود اکثر تیم های اروپایی که بعد از جام جهانی به کار خود با سرمربی پایان دادند، سرمربی جدید را مشخص کرده‌اند اما نیمکت تیم ملی ایران همچنان بدون مالک است. از وقتی که کارلوس کی روش ایران را ترک کرده هر گاه مسئولی از فدراسیون فوتبال در رسانه‌ای مصاحبه کرده در جواب سوال آینده نیمکت تیم ملی هیچ جواب روشنی نداده است، آقای تاج و اطرافینش هیچ گاه قاطع نگفتند که کی روش به کارش ادامه خواهد داد یا خیر، فقط ابراز امیداری او را شاهد بودیم که به زودی تکلیف این قضیه روشن شود،‌ که تا این لحظه آن به زودی نیامده است.

نگذارید ماجرای ویلموتس تکرار شود

حمید سجادی هم در مصاحبه‌ای نسبت به وضعیت تیم ملی فوتبال ایران و انتخاب سرمربی اعلام کرد عجله‌ای برای انتخاب نفر اول کادرفنی وجود ندارد و مخالف انتخاب سرمربی موقت است: «همکاران ما در فدراسیون فوتبال در تلاش هستند تا اقدامات لازم و مناسبی را برای تیم‌های ملی فوتبال انجام دهند که برآیند آن انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان و امید است. در همه جای دنیا ابتدا سرمربی بزرگسالان انتخاب می‌شود و سپس با هماهنگی او، سرمربی امید را معرفی می‌کنند. برای تیم بزرگسالان گزینه‌های خارجی و داخلی وجود دارد که گزینه‌های داخلی درگیر مسابقات لیگ برتر هستند که نیم فصل دوم را پیش رو دارند و اگر قرار باشد از بین آن‌ها فردی سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرد، باید باشگاه مربوطه هم رضایت داده و این هماهنگی ایجاد شود. هفته گذشته مطلبی مطرح شد که در حد شایعه بود. گفته می‌شد قرار است فردی به عنوان سرمربی موقت برای تیم ملی انتخاب شود که من این موضوع را پیگیری کردم و خوشبختانه دیدم درست نیست و اصلا به صلاح فوتبال کشور هم نبود. امیدوارم بهترین فرد انتخاب شود و شتاب‌زدگی فدای کیفیت نشود. در گذشته یادمان نرفته که ویلموتس چگونه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد در صورتی که فرد دیگری گزینه بود اما به عربستان رفت. امیدوارم در آینده برای انتخاب سرمربی تیم ملی دچار چنین مشکلاتی نشویم.»

به مرگ بگیر تا به تب راضی بشن!

در حالی که هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد که کارلوس کی‌روش از تیم ملی جدا خواهد شد، اما اسامی زیادی از سمت فدراسیون فوتبال برای مذاکره و بر عهده گرفتن این سمت روی میز گذاشته شد. در بین اسمی داخلی از جواد نکونام، فرهاد مجیدی، امیر قلعه نویی و علی دایی…. نام برده شد که قرار است با آنها مذاکره شود که در صورت توافق، آنها برای جام ملت های آسیا روی نیمکت بنشینند و در صورت نتیجه گرفتن تا جام جهانی ۲۰۲۶ ادامه دهند. همان طور که انتظار می‌رفت این گزینه ها نیز فقط در حد حرف ماند و هیچ پیشرفتی در این مورد وجود نداشت. اما از همه جالب تر گزینه‌های خارجی بود که مطرح می‌شد، هر روز نام مربیان ارزانی که هیچ رزومه درخشانی نداشتند، مطرح می‌شد که مخاطب با شنیدن نام آنها با خودش فکر می‌کرد همان کی‌روش بماند بهتر است تا باز هم یک مربی بازنده به تیم ملی ایران اضافه شود.

کلید در دست قطر

در حالی که هیچ گزینه جدی برای نیمکت تیم ملی وجود ندارد، رسانه های قطری از پیشنهاد تیم ملی قطر و حتی توافق با کی‌روش خبر دادند،‌ این خبر نیز در حالی منتشر شده که هنوز تکلیف پرتغالی با نیمکت تیم ملی به صورت رسمی مشخص نشده، اما می توان این امید را داشت که اگر کی‌روش به قطر برود فدراسیون بعد از او مجبور شود هر چه سریع تر وضعیت نیمکت را مشخص کند، اگر چه همین رسمی نشدن انتقال سی کیو به قطر شاید نشان دهنده وعده های پشت پرده تهران به مرد پرتغالی باشد. البته در این بین خیلی‌ها معتقدند پیشنهاد قطری ها چندان هم جدی نیست و بیشتر تلاشی از سوی نزدیکان پرتغالی برای تحت فشار قرار دادن فدراسیون فوتبال است.

امکاناتی که به کی‌روش دادید را به مربی ایرانی بدهید!

در شرایط فعلی نیمکت تیم ملی در نامشخص ترین حالت خود در یک دهه اخیر به سر می‌برد. رسول خطیبی، پیشکسوت فوتبال ایران و بازیکن سابق تیم ملی در مورد ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش یا جدایی از تیم ملی گفت:«در اینکه کارلوس کی‌روش مربی بزرگی است، شکی نیست اما هر مربی به هر حال ایرادات خودش را دارد. شکی در این نیست که اگر مربیان خارجی بتوانند خودشان را با شرایط کشور وفق دهند، موفق‌تر عمل می‌کنند. تصور می‌کنم در دوره اول حضورش، کی‌روش نتوانست تعامل خوبی داشته باشد و هر ماه با خیلی از بازیکنان درگیری و بحث داشت. در این بازه کوتاهی که در دوره دوم حضورش تجربه کرد اما تعامل خوبی داشت و با مربیان هم جلسات و دیدارهایی را برگزار کرد.»

پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص اسامی خارجی که اخیرا حول تیم ملی شنیده می‌شود گفت:«این صحبت‌ها را رسانه‌ها نباید مطرح کنند. نصف این امکاناتی که به مربیان خارجی از جمله کی‌روش می‌دهند به مربی ایرانی بدهند، باور کنید نتایج بهتری می‌گیریم. چسبیده‌ایم به مربیان خارجی و هم دلار و هم بهترین امکانات را می‌دهیم اما برای مربی ایرانی نه پول هست و نه امکانات. وقتی مربی ایرانی امکانات می‌خواهد پاسخ می‌دهند که به ته دیگ رسیده‌ایم. مگر در جام جهانی ۱۹۹۸ با جلال طالبی که تازه یک مربی سبک قدیم بود، سربلند نبودیم؟ باید رسانه‌ها و مردم همراهی کنند تا مربی ایرانی اسم و رسم‌دار به تیم ملی بیاید. در حال حاضر چهار الی پنج گزینه خوب داریم که می‌توانند روی نیمکت تیم ملی بنشینند.»