خبر مهم رییس بورس برای سهامداران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی، سود سهامداران به صورت متمرکز و گروهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی، سود سهامداران به صورت متمرکز و گروهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تغییرات سریع در بازار سرمایه طی ۲-۳ سال اخیر اظهار کرد: افزایش ذینفعان بازار سرمایه به حدود ۶۰ میلیون نفر، از جمله این تغییرات مهم بوده است. از این رو، زیرساخت‌های فعلی برای ارائه خدمات به این جامعه بزرگ سهامداری باید خیلی متفاوت با قبل شود؛ بنابراین، بازنگری در زیرساخت‌ها بیش از پیش ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت سود نقدی یکی از موضوعات مهم است، تصریح کرد: در لایحه بودجه امسال، یک بند آمده است که پس از تصویب در صحن مجلس، پرداخت سود نقدی سهامداران از طریق سامانه سجام و به صورت متمرکز انجام می‌شود؛ بنابراین کل سود نقدی از سال آینده از طریق سجام پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بورس، در شش ماهه دوم سال جاری، پرداخت سود نقدی سهامداران نسبت به ۶ ماهه نخست سال سرعت و شتاب بیشتری داشته و بیش از نیمی از شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام اقدام به پرداخت سود به سهامداران خود کرده‌اند.

وی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را از دیگر دغدغه‌های بازار سرمایه برشمرد و ابراز کرد: از طریق پروژه‌هایی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعریف شده است، امید می‌رود شاهد پرداخت گروهی و همچنین دریافت از جمعیت بالا باشیم.

عشقی با اشاره به اینکه حفظ حقوق سهامداران یکی از مأموریت‌های سازمان بورس است، خاطرنشان کرد: گاهی سود سهامداران به دلیل روش‌های عجیب و غریب پرداخت سود، در حساب خود شرکت‌ها رسوب می‌کند، پرداخت سود از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی سبب می‌شود این موضوع رخ ندهد و افراد زیادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن سود خود را دریافت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود با توسعه زیرساخت‌ها، از سال آینده مشکلی برای پرداخت سود سهامداران پیش نیاید و فرآیند به گونه‌ای تعریف شده که هیچ منابعی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) یا شرکت‌ها رسوب نکند. به بیانی دیگر، پس از استخراج لیست سهامداران، منابع بلافاصله به حساب آنها واریز شود.