حبس نفس‌ها در بازار دلار/ توئیتی که بازار ارز را بدبین کرد

معامله‌گران اعتقاد دارند بازار در یک وضعیت کما قرار دارد و منتظر دریافت پاسخ مشخص است.

اقتصادنیوز نوشت: معامله‌گران اعتقاد دارند بازار در یک وضعیت کما قرار دارد و منتظر دریافت پاسخ مشخص است.

در بازار ارز یکشنبه بیشتر بحث‌ها روی خروجی جلسه شورای امنیت ملی بود. توییتی که سعید جلیلی، یکی از اعضای این شورا کرده بود، بازار را به پاسخ ایران بدبین کرد.

قیمت دلار در کف و سقف

در کف با اخبار منفی قیمت دلار افزایشی و در سقف قیمت دلار با اخبار مثبت، کاهشی می‌شود. این توصیفی از حال و روز بازار در دو سه روز گذشته بود.

بازار ارز در کما

معامله‌گران اعتقاد دارند بازار در یک وضعیت کما قرار دارد و منتظر دریافت پاسخ مشخص است. دلیل چنین وضعیتی ناشی از تصورات معامله‌گران است از دید آنان مذاکرات به نقطه تصمیم رسیده و اگر دو طرف تصمیم بگیرند، توافق انجام می‌شود و اگه تصمیم نگیرند توافق رد می‌شود، معامله‌گران تلاش کردند در این نقطه از بازار کنار بکشند، چرا که اطلاعات روشنی وجود ندارد و همین موضوع موجب رنج شدن قیمت‌ها شده است.

توئیت جلیلی بازار را بدبین کرد

در بازار ارز یکشنبه بیشتر بحث‌ها روی خروجی جلسه شورای امنیت ملی بود. توییتی سعید جلیلی، یکی از اعضای این شورا، بازار را به پاسخ ایران بدبین کرد.

خبر بلومبرگ نیز دلیلی بر این تصور شد که امکان دارد ایران تعلیق مذاکرات را درخواست کند. روی هم رفته در این جو منفی، با این حال بازاری‌ها ریسک افزایش قیمت را به جان نخریدند و ترجیح دادند در سطح رنج حرکت کنند.

نرخ ارز در بازارها مثل روز گذشته بود و دلار تهران ۲۶ هزار و ۳۰۰ و درهم ۷۱۶۰ و دلار هرات ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود. به عقیده معامله‌گران در این چند روز نرخ دلار هرات بین محدوده ۲۵ هزار و ۵۵۰ تا ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان در نوسان بود و شکست هر سطح روند را مشخص می‌کند.

رصد رفتار صادرکننده ها در بازار ارز

آن‌هایی هم که تصور می‌کنند مذاکرات با توافق همراه می‌شود از همین الان کف قیمت دلار را برآورد می‌کنند. خبری به نقل از صادرکنندگان فولاد و میوه می‌چرخید که با دلار ۲۴ هزار تومان، صادرات صرف ندارد و به نفع واردات است. جلسه‌ای هم که رییس سازمان توسعه و تجارت با صادرکننده‌ها دارد نشان می‌دهد که دولت در تلاش است برای رفع دغدغه آن‌ها نشست بگذارد.

برخی صادرکننده‌ها نگرانند که با توافق و گشایش ارزی، دولت از این ابزار استفاده کند و قیمت دلار را به سطح بسیار پایین‌تری از مقدار کنونی هدایت کند. با توجه به انباشت تورمی می تواند این اتفاق مطلوب صادرکنندگان نباشد معامله‌گران بازار ارز رفتار صادرکننده‌ها را رصد می‌کنند چرا که معتقدند که کف قیمت دلار، توافق آن‌ها با دولتمردان است