جزییات جدیدترین تصمیم دولت برای عیدی کارمندان و بازنشستگان/ عیدی ۲۰۰ هزار تومان زیاد شد، قیمت کالاها چند برابر

در حالی دولت میزان عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده که به باور کارشناسان، این میزان عیدی نمی‌تواند نیاز مالی خانوارها را برای خرید شب عید تامین کند.

در حالی دولت میزان عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده که به باور کارشناسان، این میزان عیدی نمی‌تواند نیاز مالی خانوارها را برای خرید شب عید تامین کند.

عیدی و پاداش پایان سال، از جمله دغدغه‌هایی است که بیشتر کارمندان و کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این روزها دارند و هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، توجه‌ها به مبلغ عیدی و زمان دریافت آن بیشتر می‌شود.

عیدی کارکنان دولت همه ساله بر اساس مصوبه دولت تعیین می‌شود؛ مبلغ قطعی آن باید به تصویب هیات وزیران برسد و نحوه پرداخت آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شود.

سال گذشته هیات دولت، پاداش پایان سال کارکنان را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده بود. برای امسال هم دولت تصمیم به پرداخت عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای کارمندان و بازنشستگان دارد.

به این ترتیب، با تصویب هیات دولت، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

 

خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال توجیه منطقی ندارد

اما در حالی دولت میزان عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان را نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان بالا برده که به باور کارشناسان، این میزان عیدی نمی‌تواند نیاز مالی خانوارها را برای خرید شب عید تامین کند و در طول یک سال گذشته قیمت کالاها چند برابر شده است.

 

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرآنلاین در واکنش به تعیین عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای کارمندان و بازنشستگان می‌گوید: خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال هیچ توجیه منطقی ندارد و متاسفانه رقم پایین پرداخت عیدی از طرف دولت مسبوق به سابقه است.

وی می‌افزاید: معلوم نیست چرا با وجود شرایط سخت اقتصادی در کشور، این رقم نسبت به سال‌های گذشته به هیچ‌وجه افزایش قابل توجهی ندارد.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: به‌هرحال پاداش سال نو و عید نوروز حتما به دلیل هزینه‌هایی که مرتبط با آن برای خانواده‌هاست، با دیگر ایام سال متفاوت است و باید این سوال را از دولت کرد که چرا به این موضوع که برای خانواده‌ها و عموم مردم اهمیت دارد، بی‌توجه است.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: نونوار کردن منزل و اثاثیه و خرید پوشاک و تشریفات برگزاری جشن و دید و بازدید و حتی یک سفر طولانی از اختصاصات ایام نوروز است، بنابراین مشخص است که هزینه‌هایی به مراتب نسبت به دیگر مناسبت‌ها برای خانواده‌ها در پی دارد و این رقم ناچیز عیدی پایان سال به هیچ‌وجه جواب‌گو و پاسخگوی این هزینه‌ها نیست.

وی یادآور می‌شود: این رقم ناچیز در شرایطی برای عموم کارمندان و بازنشستگان پرداخت می‌شود که برخی از سازمان‌های خاص در طول سال مبالغی به مراتب چند برابر این رقم را بابت یک روز از مناسبت‌ها به کارمندان خود پرداخت می‌کنند. این یک تبعیض آشکار برای پرداخت کمک، پاداش و حمایت در طول سال نسبت به بقیه و عموم کارمندان در کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می‌کند: به نظر من این اقدام دولت به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. در واقع دولت به معیشت و شرایط سخت زندگی عموم کارمندان و بازنشستگان توجه کافی نمی‌کند.

حاج‌اسماعیلی تاکید می‌کند: به اعتقاد من پرداخت عیدی ناچیز برخلاف شرایط اقتصادی به شدت مورد انتقاد است.