جانسون: نشانه‌هایی از گشایش دیپلماتیک درباره اوکراین وجود دارد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که نشانه هایی از گشایش دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین وجود دارد، اما از طرف دیگر سیگنال های متفاوت از سوی روسیه نیز وجود دارد.

ایرنا نوشت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که نشانه هایی از گشایش دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین وجود دارد، اما از طرف دیگر سیگنال های متفاوت از سوی روسیه نیز وجود دارد.

به گزارش روزنامه گاردین، جانسون امروز در پی جلسه کمیته اضطراری کبرا هشدار داد که تهدید حمله روسیه به اوکراین همچنان پابرجاست اما امیدوار به گشایش دیپلماتیک است.

وی افزود: اطلاعاتی که ما امروز می بینیم هنوز دلگرم کننده نیست، چرا که بیمارستان های صحرایی روسیه در نزدیکی مرز بلاروس با اوکراین ساخته شده اند که این تنها می تواند به عنوان آماده سازی برای تهاجم تلقی شود.

به رغم اعلام روسیه در مورد عقب نشینی نیروهایش، نخست وزیر انگلیس گفت که اطلاعات نشان می دهد گروه های تاکتیکی بیشتری به مرز نزدیک شده است. بنابراین فکر می کنم که در حال حاضر سیگنال های پیچیده ای وجود دارد.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که جانسون و جو بایدن در مورد همکاری های دیپلماتیک اخیر خود با کشورهای اوکراین و روسیه گفت‌وگو کردند. آنها همچنین تلاش‌های دیپلماتیک و بازدارنده جاری در واکنش به تداوم افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را بررسی و بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن و جانسون تلاش‌ها برای تقویت موضع دفاعی در جناح شرقی ناتو را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر ادامه هماهنگی نزدیک میان متحدان و شرکا، از جمله بر آمادگی برای تحمیل عواقب شدید بر روسیه در صورت انتخاب تشدید نظامی بیشتر تاکید کردند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.