تولید کدام کالاهای صنعتی افزایش یافت؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تولید کالاهای صنعتی در نیمه نخست سال جاری پرداخته که نشان دهنده رشد مثبت بخش قابل توجهی از این کالاهاست.

براوردها نشان می‌دهد که ایران ماه‌های گذشته توانسته رشد مثبت اقتصادی خود را ادامه داده و ‌با عبور از آمارهای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، شرایط بهتری را نسبت به قبل تجربه می‌کند.

هر چند آمارهای رشد اقتصادی در قیاس با اعداد منفی سال‌های قبل همچنان فاصله قابل توجهی تا رسیدن به شرایط پیش از تحریم دارد، اما صرف مثبت شدن عملکرد اقتصادی کشور این امید را به وجود آورده که فاصله نسبت به رکود سال‌های گذشته افزایش یابد.

در میان حوزه‌های مختلف اقتصادی، بخش خدمات همچنان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، با فشار زیادی کار خود را ادامه می‌دهد اما بخش صنعت توانسته عملکرد خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد.

بر اساس ارزیابی‌های اتاق بازرگانی تهران، از میان ۳۵ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۰ کالا افزایش یافته و در مقابل ۱۵ کالا نیز کاهش تولید داشته‌اند. به این ترتیب میانگین رشد تولید صنعتی این کالاها نسبت به نیمه سال ۱۳۹۹، ۳.۸ درصد بوده است.

در میان کالاهای منتخب صنعتی، کامیون و کشنده با تولید ۴۱۵۵ دستگاهی رشد بیش از ۶۶ درصد را تجربه کرده و در مقابل تولید الیاف اکریلیک کاهشی ۴۴ درصدی داشته است.

پس از کامیون، تولید روغن نباتی با افزایش ۳۸، ماشین لباسشویی با رشد ۳۵ و شمش آلومینیوم با رشد ۲۷ درصدی بالاترین رشد مثبت را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین تولید شیشه جام، دوده، کمباین، ظروف چینی، یخچال، اتوبوس، نئوپان، کاشی، پتروشیمی، کاتد مس، چرم، انواع سواری، تراکتور، الیاف پلی استر، کارتن و روغن صنعتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید الکتروموتور، فیبر، پودر شوینده، وانت، تلویزیون، فولاد خام، سیمان، نخ پنبه‌ای، کنسانتره زغالسنگ، پاپوش و کفش، آلومینا، لاستیک خودرو، محصولات فولادی و انواع کاغذ نیز به ترتیب بیشترین رشد منفی را در این مدت به ثبت رسانده‌اند.

تولید کدام کالاهای صنعتی افزایش یافت؟