ترک تحصیل دانشجویان در پی شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا در حدی زندگی دانشجویان را مختل کرده است که هزاران دانشجو به دلیل مشکلات متعددی از ادامه تحصیل منصرف شدند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: ویروس کرونا در حدی زندگی دانشجویان را مختل کرده است که هزاران دانشجو به دلیل مشکلات متعددی از ادامه تحصیل منصرف شدند.

ویروس کرونا چندسالی که بر همه جنبه‌های زندگی جهانیان رخنه کرده است، این ویروس توانسته حتی زندگی دانشجویان را مختل کند. طبق آمارهای اعلام شده، وضعیت روحی دانشجویان نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا، بسیار نگران‌کننده است. یعنی این قشر معمولا یا یکی از بستگان درجه اول و یا دوستان و آشنایان خود از دست داده و همین مسئله کافی است تا آن‌ها در شرایط روحی مناسبی به‌سر نبرند.

تعطیلی دانشگاه‌ها و مجازی شدن کلاس‌ها باعث هزینه‌های زیادی برای دانشجویان شده است، آنها در کنار مشکلات روحی که دارند با مشکلات معیشتی هم دست و پنجه نرم می‌کنند و در نتیجه این روزها افسردگی در میان دانشجویان مشاهده می‌شود؛ براین اساس دانشگاه‌ها باید به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند.

پیش از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها راه‌هایی برای ارزیابی دانشجویان از نظر سلامت روانی داشتند که در دوران همه‌گیری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، به‌حالت تعلیق درآمد. با توجه به شرایط خاصی که برای دانشجویان ایجاد شده است، به‌نظر می‌رسد باید برنامه‌ای درازمدت در نظر گرفت تا دانشگاه‌ها بعد از پایان همه‌گیری کرونا بتوانند در کمترین زمان ممکن، حمایت‌های خود را اعمال کرده و به وضعیت روحی و روانی دانشجویان رسیدگی کنند.

این موضوع نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دنیا نیز مشاهده می‌شود. دانشجویان زیادی که همزمان با تحصیل، مشغول به کار بودند، شغل خود را در ایام کرونا از دست دادند و بیکار شدند.

عموم دانشجویان امروز با مشکلات تحصیلی روبه‌رو هستند، مشکلات بین‌فردی، کاهش آستانه تحمل و پرخاشگری از دیگر مشکلات این قشر است . علاوه براین با توجه به شرایط امروز جامعه، آینده مشخصی را برای خود متصور نیستند و همین باعث شده تا دانشجو از لحاظ سلامت روان دچار مشکل شده و آستانه تحمل کمی داشته باشد.

مشکلات معیشتی، چالش اصلی دانشجویان

محمدرضا محبوب فر کارشناس و و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران اظهار کرد: طبق تحقیقات حدود ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان در ایام کرونا ترک‌تحصیل کرده یا از ایران رفته‌اند. قطعا این آمار بزرگی است و می‌طلبد تا اقدامات ویژه‌ای در این خصوص انجام شود.

او افزود: یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان، مشکلات معیشتی است که باعث می‌شود برخی از آن‌ها حتی دیگر امکان ادامه تحصیل را نداشته باشند. این مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت.

محبوب‌فر گفت: جمعیت دانشجویی کشور نیازمند خدمات حمایتی فوری است و نباید در این زمینه تعلل صورت گیرد. این خدمات هم شامل مباحث روحی و روانی، شناختی، اقتصادی و معیشتی می‌شود؛ اما مسئله اصلی اینجاست که مراکز مشاوره‌ای که امروز در دانشگاه‌ها فعال هستند، به هیچ عنوان نمی‌توانند از پس حمایت‌هایی که باید از دانشجویان صورت بگیرد، برآیند و دلیلش ناتوانی این مراکز در حمایت از دانشجویان است که خود آن‌ها نیز نیازمند کمک‌های فوری همه‌جانبه روحی و روانی هستند.

در تمام دانشگاه‌های کشور مراکزی برای مشاوره دانشجویان وجود دارد، بنابراین انتظار می‌رود با بازگشایی دانشگاه‌ها این مراکز تمرکز بیشتری بر سلامت و روان دانشجویان داشته باشند.