تداوم رشد قیمت نفت/رکورد ١١٠ دلار شکست

قیمت نفت در آغاز معاملات امروز و در آستانه برگزاری بیست و ششمین نشست اوپک پلاس، دوباره رکورد شکست و به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

ایرنا نوشت: قیمت نفت در آغاز معاملات امروز و در آستانه برگزاری بیست و ششمین نشست اوپک پلاس، دوباره رکورد شکست و به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت که بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد فزاینده همراه شده بود، در آغاز معاملات امروز دوباره رکورد شکست و به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

این رشد قیمت از یک سو به دنبال پیشروی روسیه در اوکراین و تحریم نفت این کشور از سوی برخی کشورهای جهان اتفاق افتاده و از سوی دیگر طولانی شدن مذاکرات احیای برجام بازگشت نفت ایران به بازار را با تاخیر همراه کرده است.

این رکوردشکنی قیمت نفت در حالی است که امروز اعضای اوپک پلاس در خصوص چگونگی ادامه توافق کاهش تولید جلسه برگزار می‌کنند.

وزیران نفت و انرژی اوپک و متحدانش که توافق کردند از ماه آگوست (مرداد و شهریور) ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود بیفزایند، امروز (۱۱ اسفندماه) در بیست و ششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌صورت ویدیوکنفرانس درباره افزایش تولید در ماه آوریل تصمیم‌گیری می‌کنند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در این جلسه توافق اجرای کاهش تولید تغییری نخواهد کرد و همین موضوع تقویت قیمت نفت را به دنبال داشته است.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز بیش از پنج درصد بالا رفت و به ۱۱۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی پنج درصدی، ۱۰۸ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

در معاملات امروز قیمت گاز طبیعی نیز حدود ۲ درصد بالا رفت.

همچنین قیمت سبد نفتی اوپک روز دوشنبه (نهم اسفندماه) به مرز ۱۰۰ دلار رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک دیروز ۹۹ دلار و ۲۲ سنت ثبت شد، در حالی‌ که جمعه (ششم اسفندماه) ۹۶ دلار و ۶۷ سنت بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

قیمت نفت خام شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز امروز (سه‌شنبه، ۱۰ اسفندماه) و تا لحظه انتشار این خبر به‌ ترتیب ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت و ۱۰۴ دلار و ۳۵ سنت به ازای هر بشکه بود.