تاکید رییس سازمان برنامه و بودجه بر تغییر ساختار بودجه / مشکل اصلی دولت، کسر بودجه است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: همه متفق القول هستیم که ساختار بودجه باید تغییر کند این جزو وظایف قانونی مجلس است چرا که در اسناد بالادستی و در سیاست های ابلاغی رهبری وجود دارد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز (یکشنبه ۱۸ مهرماه) در صحن علنی مجلس به ارائه گزارشی از روند تحقق درآمدها و میزان مصارف بودجه پرداخت و اظهار داشت: مشکل اساسی ما کسری بودجه است و در طول ۸ سال گذشته ما یک رشد بی رویه در مصارف کشور داشتیم.

وی افزود: پایان سال ۹۱ که مصارف کشور ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده به یکباره در بودجه ۱۴۰۰ به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان در سقف یک و هزار و ۲۷۷ هزار میلیارد تومان  در سقف دو می رسیم یعنی در طول ۸ سال شاهد رشد حدود ۱۰ برابری هستیم که این نشان دهنده این است که ۱۴۰۰ را باید با تدبیری بیشتری اداره کرد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: سال گذشته یعنی سال ۹۹ منابع پایدار کشور ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است نمی شود یکباره در سال ۱۴۰۰ به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان مصارف در کشور برسیم بنابراین کنترل های لازم شروع شده است و ما سیستم بودجه را به سمت جلوگیری از ریخت و پاش ها سوق دادیم تا بتوانیم مدیریت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم وارث بدهی های بالای دولت های پیشین به بانک مرکزی، تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی و…است، گفت: در حال مدیریت و سر و سامان دادن به این بدهی ها هستیم و مدیریت در مصارف در دست گرفته شده و به گونه ای حرکت کردیم که ماه گذشته اولین ماهی بود که پرداختی ها در آن بدون خلق پول صورت گرفت.

وی با اشاره به جلسه مشترک سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان مجلس درباره بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: همه متفق القول هستیم که ساختار بودجه باید تغییر کند این جزو وظایف قانونی مجلس است چرا که در اسناد بالادستی و در سیاست های ابلاغی رهبری وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: وضعیتی که دولت در آن مستقر شد، مناسب نبود، بنابراین ما باید تلاش مضاعفی می کردیم تا بر مشکلات فائق آییم، البته اولین مشکل کسری کالاهای اساسی بود که توانستیم با حرکات خوبی بخشی از آن را جبران کنیم و به تدریج جلو می رویم تا واردات کالاها صورت بگیرد.

میرکاظمی خشکسالی کشور را از دیگر مشکلات کشور برشمرد و گفت: به دلیل خشکسالی تولید گندم کاهش یافته بود، به همین دلیل ما در بودجه ۱۴۰۰ چیزی تحت عنوان خرید گندم نداشتیم، از سوی دیگر بیماری کرونا یکی دیگر از مشکلات موجود بود، کما اینکه تا قبل از استقرار این دولت حدود ۷.۸ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود، اما الان ۶۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده و ۸۰ میلیون دوز وارد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در حوزه انرژی کارهای جدی را در دستور کار داریم، کما اینکه فروش نفت را به طور جدی دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم به دنبال مذاکره ای که با کشورهای همسایه به خصوص ترکمنستان آغاز کرده ایم، همان ارتباط قبل را برقرار کنیم.

وی همچنین در توضیح ضرورت تغییر بودجه بندی در کشور، یادآور شد: نتیجه عملکرد بودجه بندی سابق در کشور این بوده که در شرایط کنونی شاهد این هستیم که علی رغم مصارف بالایی که وجود داشته، منابع به شکل های مختلفی خلق شده که نتیجه آن رشد اقتصادی ۰.۴ درصد، تورم بالای ۲۳ درصد، بهره وری منفی یک درصد و نرخ سرمایه گذاری منفی ۴.۶ درصد بوده است، بنابراین باید اصلاحاتی انجام می دادیم که این جلسات در این راستا برگزار شد.

میرکاظمی گفت: در تلاش هستیم تا بودجه سال آتی با همکاری بین دولت و مجلس با بهترین نوع ساختار تهیه شده و بودجه ای بر محور برنامه و قابل رصد و نظارت باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امروز کسی مسئولیت مشکلات را قبول نمی کند، مجددا بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه تاکید و تصریح کرد: تورم در جامعه رشد کرده سطح درآمد خانوار کاهش یافته و اقتصاد کشور از سال ۹۰ کوچکتر شده این نوع ساختار بودجه پاسخگوی مشکلات کشور نیست.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که تمامی دستگاه ها در برابر مطالبات و درآمدها پاسخگو باشند و نقش هر کدام در رشد شاخص‌های کلان اقتصادی مشخص شود و در پایان هر ماه عملکرد آنها قابل نظارت باشد.

وی ادامه داد: مشکلاتی در زندگی مردم وجود دارد و ما در تلاش هستیم تا آنها را مرتفع کنیم مدیریت تورم و به گردش درآوردن چرخهای اقتصادی در اولویت ماست در کنار مذاکرات خارجی اقدامات داخلی برای بهبود زندگی مردم با جدیت دنبال می شود.

میرکاظمی از توافق دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه خبر داد و گفت: ادامه روند گذشته به صلاح کشور نبوده و باید طرحی نو را پیش بگیریم بنابراین اصلاح ساختار بودجه دو ماه است در سازمان برنامه و بودجه شروع شده و ما به دنبال تبدیل بودجه نویسی بر مبنای ردیف به بودجه نویسی مبتنی بر برنامه ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه وبودجه “رشد اقتصادی” و “ثبات اقتصادی” را دو محور مهم اصلاح سختار بودجه عنوان و اظهار کرد: همکاری خوبی بین دولت و مجلس کلید خورده و ان شاءالله ساختار بودحه به شکل احسن اصلاح می‌شود.