تاثیر اقتصادی یک ستاره بزرگ به نام «کریس رونالدو»

زمانی که در هفته‌های پایانی فصل گذشته، پروژه تشکیل رقابت‌های «سوپرلیگ اروپا» در کمتر از 72 ساعت شکست خورد، از «آندره‌آ آنیلی» رئیس باشگاه یوونتوس سوال شد که آیا از خریدن «کریستیانو رونالدو» در سال 2018 پشیمان است؟ او در پاسخ گفت: «هرگز؛ اگر زمان به عقب برگردد دوباره این کار را انجام می‌دهم.»

سپهر ستاری: چنین پاسخ قاطعی از سوی رئیس باشگاه یووه در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسید چرا که انتقال ۱۰۰ میلیون یورویی فوق‌ستاره پرتغالی از رئال مادرید قرار بود تورینی‌ها را در لیگ قهرمانان اروپا به جام نقره‌ای برساند ولی در طول سه سال حضورش در آغوش بانوی پیر، بیانکونری‌ها هرگز از مرحله یک‌چهارم نهایی بالاتر نرفتند و دو بار هم در یک‌هشتم نهایی حذف شدند. یوونتوس حتی حکم‌رانی خود در لیگ داخلی را هم در فصل گذشته از دست داد و پس از دو قهرمانی در سال‌های ابتدایی حضور رونالدو، فصل سوم را در رده چهارم به پایان برد. البته رونالدو همانند همیشه گلزنی می‌کرد و در ۱۳۴ بازی موفق به زدن ۱۰۱ گل شد اما حضورش در یووه آنگونه که آنیلی انتظارش را داشت، «الهام‌بخش» نبود.

با خواندن این جملات شاید فکر کنید که پروژه او در تورین، عملاً یک پروژه شکست‌خورده بوده اما حقیقت این است که دلایل دیگری وجود داشت که آنیلی هیچگاه از خرید او پشیمان نشد.

در زمان حضور کریس در تورین، نام این باشگاه فراتر از ورزشگاه «آلیانتس» گسترش و درآمدها به شکل ملموسی افزایش یافت. فروش پیراهن، تعداد دنبال‌کنندگان در همه شبکه‌های اجتماعی و قراردادهای تبلیغاتی همگی با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو شدند تا یک بار دیگر به همگان اثبات شود که حضور رونالدو چیزهایی بیشتر از گلزنی و قهرمانی در اروپا برای باشگاه‌ها به ارمغان می‌آورد.

حالا منچستریونایتد نیز می‌تواند از تمامی مزایای بی‌پایان فوق‌ستاره پرتغالی بهره ببرد و بخش زیادی از هزینه‌های حضور کریستیانو را جبران کند. شیاطین سرخ با پرداخت ۱۲٫۹ میلیون پوند به یووه و امضای قرارداد دو ساله با دستمزد هفتگی ۴۵۰ هزار پوند، باید در مجموع ۶۰ میلیون پوند برای کریس هزینه کنند؛ مبلغی که با بندهای اضافی ممکن است حتی تا ۹۰ میلیون پوند هم افزایش یابد. با این حال سرخ‌پوشان شهر منچستر مشغول افزایش کارهای تجاری خود برای جبران این هزینه هستند.

به عنوان مثال شما درآمدهای تبلیغاتی را در نظر بگیرید؛ یوونتوس از درآمد ۱۴۳ میلیون یورویی در فصل ۱۸-۲۰۱۷ یعنی پیش از حضور رونالدو، به درآمد ۱۷۵ میلیون یورویی در فصل ۱۹-۲۰۱۸ رسید. قرارداد تورینی‌ها با کمپانی «جیپ» هم از ۱۷ میلیون یورو به ۴۵ میلیون یورو افزایش یافت و قرارداد اسپانسر لباس‌شان یعنی «آدیداس» هم از ۲۳ میلیون یورو به ۵۱ میلیون یورو رسید! تعداد دنبال‌کنندگان یوونتوس در فضای مجازی هم افزایشی بیشتر از ۲ برابر را تجربه کرد؛ از ۵۰ میلیون به ۱۱۰ میلیون نفر! اعدادی که به خوبی نشان می‌دهد رونالدو از نظر تجاری چه مزایای بزرگی برای یوونتوس به همراه داشته و حتی باعث شده فروش پیراهن‌های این باشگاه دو برابر شود! همه این‌ها در شرایطی رخ داد که شیوع ویروس کرونا روی تمام تجارت‌های جهان سایه انداخته بود.

جالب اینکه سایر تیم‌های حاضر در سری‌آ نیز از برکات وجود رونالدو در این لیگ بی‌بهره نماندند. آنیلی در ماه آپریل مدعی شد تیم‌های حاضر در سری‌آ هنگام حضور رونالدو در شهرهای خود، موفق به کسب درآمدی ۴ میلیون یورویی شده‌اند و حتی قیمت بلیط دیدارهای خود با یوونتوس را نیز بالا برده‌اند.

در روزهای ابتدایی تابستان بود که شنیده شد کمپانی آدیداس از میزان فروش پیراهن‌های منچستریونایتد رضایت کافی ندارد اما با بازگشت کریس به «اولدترافورد»، در فروش پیراهن شیاطین سرخ رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند! برنده اصلی این ماجرا البته آدیداس بود چرا که باشگاه در بهترین حالت تنها ۱۰ درصد از این درآمد را کسب خواهد کرد.

در این بین فراموش نکنید که رونالدو در ۳۶ سالگی، همچنان محبوب‌ترین چهره در شبکه‌های اجتماعی است. او ۳۳۷ میلیون در اینستاگرام، ۹۴ میلیون در توییتر و ۱۵۰ میلیون نفر در فیسبوک دنبال‌کننده دارد که در مجموع به عدد باورنکردنی ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد؛ یعنی تقریبا دو برابر جمعیت آمریکا! منچستریونایتد در مجموع حدود ۱۹۰ میلیون دنبال‌کننده در تمام شبکه‌های اجتماعی دارد که به مراتب کمتر از رونالدو است.

به بیانی کاملاً ساده؛ حضور او چه از نظر تجاری و چه از نظر ورزشی برای یونایتد که ۸ فصل است رنگِ قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را ندیده و از سال ۲۰۱۱ تاکنون از یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بالاتر نرفته، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند.

نویسنده: فیلیپ باکینگهام

مترجم: سپهر ستاری