برکت، پاستور و اسپایکوژن هیچ چیزی از فایزر کم ندارند

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما برای فایزر و جانسون‌ اند جانسون سفارش داده بودیم، اما متاسفانه علی رغم اینکه قول داده بودند یک هفته‌ای بفرستند، چندماه گذشته است و ارسال نکرده‌اند.

ایلنا نوشت: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما برای فایزر و جانسون‌ اند جانسون سفارش داده بودیم، اما متاسفانه علی رغم اینکه قول داده بودند یک هفته‌ای بفرستند، چندماه گذشته است و ارسال نکرده‌اند.

«حیدر محمدی» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به گفته ریاست سازمان غذا و دارو که ما واردات فایزر را کنسل نکرده‌ایم و آن‌ها تحویل نداده‌اند، آیا ممکن است در آینده محموله‌ای از فایزر وارد کشور شود، گفت: با توجه به اینکه از نظر تولید واکسن مشکلی نداریم و موجودی واکسن‌مان بالاست، دیگر چندان پیگیر اینکه با هر قیمتی به ما واکسن بدهند نیستیم. در کشورمان واکسن به وفور موجود است.

وی تصریح کرد: هم واکسن تولید داخل با کیفیت داریم و هم اینکه واردات نیز حجمش زیاد بوده است. ما برای فایزر و جانسون‌اند جانسون سفارش داده بودیم، اما متاسفانه علی رغم اینکه قول داده بودند یک هفته‌ای بفرستند، چندماه گذشته است و ارسال نکرده‌اند.

او افزود: منتظر این واکسن نیستیم و برای مادران باردار و زیر ۱۸ سال هم واکسن باکیفیت آمده و تزریق می‌شود. الان واکسن‌های برکت، پاستور و اسپایکوژن را در داخل کشور داریم که به نظر من هیچ چیزی از این واکسن‌ها کم ندارند.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش بینی می‌شود، چند درصد از واکسن‌ها در مراکز واکسیناسیون را در ماه‌های آینده واکسن‌های داخلی تشکیل دهند، گفت: اصلا مشخص نیست و مولفه‌های مختلفی بر تولید واکسن داخلی تاثیرگذار است، باید تولید کنند و به بازار بیاید و بعد مشخص شود که چه مقدار از سهم بازار را می‌گیرند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود:‌ ما نیازمان را از تولید تامین می‌کنیم و مابه‌التفاوت آن را وارد می‌کنیم. نمی‌توانند تاریخی مشخص کنند و باید مواد اولیه وارد و پس از آن تولید کنند. ممکن است خدایی نکرده در تولیدشان مشکلی پیش بیاید و بخشی را از فاز را از تولید خارج کنند.