برلین: رسیدن به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد

صدر اعظم آلمان همچون دیگر شرکای اروپایی و آمریکایی خود، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات برجامی وین به ایران بستگی دارد.

فارس نوشت: صدر اعظم آلمان همچون دیگر شرکای اروپایی و آمریکایی خود، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات برجامی وین به ایران بستگی دارد.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» همان رویه‌ای که طرف‌های اروپایی و آمریکایی در مذاکرات وین در پیش گرفته‌اند را ادامه داد و در خصوص روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فاصله تا رسیدن به توافق در مذاکرات وین چه اندازه است، گفت: «به ایران بستگی دارد. ما به آنها پیام روشنی دادیم مبنی بر اینکه اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت و نه طولانی کردن این روند است. ما توانایی ایران را در داشتن بمبی که قابل استفاده باشد، نمی‌پذیریم. لحظه تعیین‌کننده‌ای است و امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند. زمان زیادی برای ما باقی نمانده است. زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران اطلاع داریم».

خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در سؤال دیگری از شولتز درباره راهبردی که در صورت شکست مذاکرات وین باید در قبال ایران به کار گرفته سؤال کرد که صدر اعظم آلمان گفت: «هم‌اکنون در موقعیتی هستیم که منتظر پاسخ هستیم. بگذارید منتظر بمانیم».

این مقام ارشد آلمان در پاسخ به سؤالی درباره لزوم تعمیم مذاکرات هسته‌ای وین به دیگر موضوعات از جمله مسئله موشک‌های بالستیک ایران و مسائل منطقه‌ای گفت: «فکر می‌کنم که همه ما می‌دانیم وقتی به ایران نگاه می‌کنیم باید به مسائل زیادی بپردازیم. هم‌اکنون در حال گفت‌وگو در خصوص نحوه رویارویی با این توافق [هسته‌ای] وی اینکه آیا آینده‌ای وجود دارد که تأثیر خوبی بر صلح و اوضاع آن داشته باشد. بنابراین قطعاً بسیار مهم است که هم‌اکنون بشنویم که آیا ایران تمایل به حل این موضوع دارد».