بازیکنانی که با وجود دریافت حقوق نجومی برای تیم‌شان بازی نمی‌کنند

تیم‌های بزرگ لیگ برتری هر فصل هزینه زیادی برای جذب بازیکنانی می‌کنند که نیاز چندانی به آن‌ها ندارند.

تیم‌های بزرگ لیگ برتری هر فصل هزینه زیادی برای جذب بازیکنانی می‌کنند که نیاز چندانی به آن‌ها ندارند.

لیگ برتر ایران به نیم فصل خود نزدیک شده و با برگزاری مسابقات هفته پانزدهم، رسما نیم فصل اول فصل ۱۴۰۰-۰۱ به پایان خواهد رسید. در نیم فصل اول مسابقات بازیکنان زیادی بودند که چندان مورد استفاده مربیان خود قرار نگرفتند که در این بعضی از آن‌ها دستمزدهای سنگینی هم دریافت می‌کردند. تیم‌های لیگ برتری به خصوص مدعیان معمولا در فصل نقل و انتقالات بیش از نیاز خود بازیکن می‌خرند که همین امر باعث می‌شود فرصت لازم به بعضی نفرات نرسد و اینگونه بودجه این تیم‌ها هدر می‌رود.

به طور مثال در تیم استقلال، صدرنشین فعلی لیگ و قهرمان احتمالی نیم فصل، رشید مظاهری حضور دارد که در نیم فصل اول فقط ۸۱ دقیقه برای تیمش به میدان رفت. این درحالی است که مظاهری یکی از گران‌ترین بازیکنان استقلال است و زمانی که با تیم قرارداد امضا کرد حسین حسینی و علیرضا رضایی در پست دروازه‌بان حضور داشتند و مجیدی هم با توجه به فسخ قرارداد مظاهری پیش از دیدار حساس با الهلال دل خوشی از گلر تیمش نداشت و مشخص بود نمی‌خواهد به او بازی بدهد.

در ترکیب فعلی استقلال نفراتی چون محمدرضا آزادی، بابک مرادی، سعید مهری و میتن کریم‌زاده هم دقایق کمی بازی کردند و می‌شد ابتدای فصل به صورت قرضی جدا شوند تا هم تجربه بیشتری کسب کنند، هم باشگاه متحمل هزینه کمتری شود. از این جمع فعلا جدایی بابک مرادی برای نیم فصل دوم قطعی شده و شایعاتی مبنی بر جدایی سعید مهری هم وجود دارد. به این لیست باید امین قاسمی‌نژاد را هم اضافه کرد که تا پیش از گلزنی مقابل مس رفسنجان نیم فصل کابوس‌واری را سپری می‌کرد.

در ترکیب پرسپولیس هم اوضاع بهتر نیست. گل‌محمدی تا به اینجای کار به علیرضا ابراهیمی، خرید خودش از گل‌گهر فقط ۴۸ دقیقه در لیگ بازی داده است. پرسپولیس در حال حاضر به جز ابراهیمی در خط دفاعی سیدجلال حسینی، فرشاد فرجی، علی نعمتی و وحدت هنانوف را در اختیار دارد و نفراتی چون کمال کامیابی‌نیا و رضا اسدی هم توانایی بازی در قلب خط دفاعی را دارند. این درحالی است که پرسپولیس با دو مدافع وسط بازی می‌کند و این تعداد گزینه بیش از اندازه معمول است.

حامد پاکدل، مهاجم سابق آلومینیوم هم که امسال با نظر یحیی به پرسپولیس پیوست فقط ۱۲۵ دقیقه بازی کرده و محمدمهدی مهدی‌خانی هرگز برای پرسپولیس به میدان نرفته است. او فصل قبل هم دقایق کمی به میدان رفت و نیمکت‌نشینی‌اش در این فصل قابل پیش‌بینی بود و کادر فنی پرسپولیس باید در خصوص دلایل حفظ او توضیح بدهد. گل‌محمدی در نقل و انتقالات این فصل عملکرد عجیبی داشت و به جز علی نعمتی هیچ‌کدام از خریدهای او عملکرد جالبی نداشتند. حتی خرید گران‌قیمتی چون رضا اسدی که به جای احمد نوراللهی جذب شد هم تا امروز با شکست مواجه شده و اسدی نشان داده بازیکنی متفاوت با شماره ۸ سابق پرسپولیس است.

گل‌گهر و امیر قلعه‌نویی هم امسال چنین رویه‌ای پیش گرفتند و در بعضی پست‌ها خریدهای عجیبی داشتند. آن‌ها ابتدای فصل درحالی که مهدی تیکدری را برای سمت راست از تراکتور جذب کرده بودند و بهنام برزای و محمد آقاجان‌پور و حتی مسیح زاهدی را هم در این پست داشتند ناگهان به سراغ احمد موسوی رفتند و او را از استقلال به خدمت گرفتند. خریدی که البته حواشی زیادی در آن زمان داشت و در نیم فصل اول فقط ۱۷۷ دقیقه به میدان رفت.

مربیان ایرانی به خصوص در تیم‌های  بزرگ نشان داده‌اند علاقه زیادی به پر کردن لیست خود به هر قیمتی دارند و به همین خاطر خیلی اوقات هزینه اضافی به تیم‌های خود تحمیل می‌کنند. فصل نقل و انتقالات در لیگ برتر ایران همواره پر از جابجایی بازیکن بوده و تغییرات تیم‌ها به مراتب بیش از تیم‌های اروپایی است.

هم‌چنین در فوتبال اروپا تیم‌ها بازیکنان اضافی خود را یا به صورت قرضی منتقل می‌کنند تا دستمزدشان را تیم مقصد پرداخت کند و یا با دریافت مبلغ رضایتنامه آن‌ها را به فروش می‌رسانند. در ایران اما با توجه به قراردادهای کوتاه‌مدت کمتر پیش آمده تیم‌ها بتوانند بابت فروش نفرات خود درآمدزایی کنند. همین موضوع در کنار مشکلات مالی تیم‌ها نشان می‌دهد مربیان باید در جذب بازیکن دقت زیادی کنند تا باشگاه‌ها متحمل هزینه‌های الکی نشوند.