بازگشایی مرز شلمچه برای بازگشت زائران/ احتمال گرفتن تست رپید یا PCR

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که همه تدابیر لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی کشور اندیشیده شده و مرز شلمچه نیز برای بازگشت زائران باز شده است.

ایسنا نوشت: مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که همه تدابیر لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی کشور اندیشیده شده و مرز شلمچه نیز برای بازگشت زائران باز شده است.

جواد هدایتی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۲۰ هزار زائر اربعین ممکن است از مرزهای زمینی به کشور بازگردند و تدابیر لازم برای آن‌ها اندیشیده شده است که شامل پروتکل‌های بهداشتی وبرنامه‌ریزی برای بازگشت آن‌ها با اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی است.

وی افزود: البته این سرویس‌ها و خدمات بر اساس آمارهایی که داده می‌شود، متفاوت است چرا که با وجود اینکه مرز شلمچه هم برای بازگشت زائران باز شده است و در کنار مرز مهران از آنجا نیز به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنیم، ممکن است که مرز چذابه هم بازگشایی شود.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: البته بر اساس تجارب سفرهای اربعین در سال‌های گذشته که تعداد بسیار زیادی از ایرانی‌ها به صورت میلیونی در این مراسم شرکت می‌کردند، حدود ۶۵ درصد از مرز مهران به کشور بر می‌گشتند و بر همین اساس نیز امکانات بیشتری در این پایانه مرزی برای زائران فراهم کرده‌ایم.

هدایتی گفت: بر اساس پروتکل‌های ابلاغ شده همه زائرانی که از مرزهای زمینی به کشور بر می‌گردند غربالگری شده و اگر علائمی داشته باشند آن‌ها را از بقیه جدا می‌کنیم و برای بستری شدن آن‌ها در بیمارستان یا قرنطینه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود اما در صددیم تا از آن‌ها تست رپید یا تست PCR گرفته شود و باید دید حجم و فراوانی زائران در بازگشت از مرزهای زمینی تا چه اندازه است.