بازگشایی مدارس؛ چطور بچه‌ها را برای برگشتن به کلاس‌ها آماده کنیم؟

در این روزهای کرونایی که هنوز به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم، بازگشت به مدرسه، والدین و مراقبان دیگر کودکان مدرسه‌رو را بسیار نگران کرده است. مدارس اکنون باید بین نیازهای آموزشی، اجتماعی و احساسی دانش‌آموزان خود و سلامت و ایمنی آنها و همینطور کارکنان مدارس در میان عالم‌گیری کرونا تعادل برقرار کنند.

نادیا زکالوند: در این دوره عالم‌گیری ویروس جدید کرونا مدارس با سه روش آموزش از راه دور، حضوری و ترکیبی از این دو دانش‌آموزان را آموزش دادند. اکنون بیشتر کشورهای دنیا به دنبال واکسیناسیون مردم خود تصمیم به بازگشایی مدارس و موسسه‌های آموزشی‌شان گرفته‌اند و البته قصد دارند همچنان برای کاهش اضطراب و نگرانی خانواده‌ها از روش‌های مختلف تحصیلی استفاده کنند تا وضعیت ایمنی جمعی کاملا روشن و مشخص شود. در کشورمان ایران هم قرار است مدارس با توجه به پوشش جمعیتی و اجرای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شود.

در هر حال، چه دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند، چه از راه دور درس بخوانند، اقداماتی وجود دارد که می‌توان با توجه به آنها از اضطراب و نگرانی ابتلا به کوید۱۹ در امان ماند و احساس امنیت کرد. البته براساس اخبار اعلام شده، تصمیم وزارت آموزش و پرورش به بازگشایی مدارس از ابتدای آذر ماه است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان

پیش از اینکه دانش‌آموزان بتوانند به صورت حضوری در مدرسه به تحصیل خود ادامه دهند، باید دو دوز واکسن خود را دریافت کرده باشند تا به ایمنی لازم برسند. اما اگر دانش‌آموزی یا والدین او هنوز دو دوز کامل واکسن را دریافت نکرده‌اند، باید موارد زیر را رعایت کنند:

فاصله‌گذاری ایمن

فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی، بهترین روشی است که از گسترش ویروس کرونا کم می‌کند. هنگام شروع عالم‌گیری کوید۱۹، سازمان جهانی بهداشت و سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها فاصله حداقل ۲متری بین افراد را مناسب دانستند و از مردم خواستند که برای پیشگیری از ادامه روند ابتلا به کروناویروس این مقدار فاصله را رعایت کنند.

اما این نوع فاصله‌گذاری در برخی مدارس و میان دانش‌آموزان کم‌سن و سال، شدنی نخواهد بود. بنابه گفته مسئولان آموزش و پرورش، فاصله‌گذاری بین تحصیل مطلوب و استانداردهای یادگیری اجتماعی و احساسی خللی ایجاد می‌کند. همچنین معلوم نیست اهمیت ندادن به این فاصله‌گذاری اجتماعی تا چه مقدار احتمال دارد کوید۱۹ را میان دانش‌آموزان گسترش دهد. به همین دلیل مدارس در صورت حضور دانش‌آموزان در مدارس باید اقدامات زیر را انجام دهند:

* حذف گروه‌بندی دانش‌آموزان برای انجام دادن کارها و وظایف مدرسه

* رفت‌وآمد کم در راهروهای مدرسه (در واقع راهروها باید یکطرفه شوند و دانش‌آموزان به نوبت و در تعداد کم وارد یا خارج شوند.)

* کاهش تعداد دانش‌آموزان هر کلاس درسی و همچنین سرویس مدارس

* اختصاص هر نیمکت به یک دانش‌آموز و صورت دانش‌آموزان نباید روبه‌روی یکدیگر قرار گیرد. (آنها نباید به صورت گروهی دور یک میز بنشینند.)

* استفاده از موانع فیزیکی مانند پارتیشن برای جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر

* در صورت نیاز، تقسیم دانش‌آموزان به گروه‌های مشخص که فقط آنها در یک کلاس باشند و تعامل‌شان با دانش‌آموزان کلاس‌های دیگر به حداقل برسد.

استفاده از ماسک

سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک در فضاهای عمومی داخلی و همچنین بیرونی را ضروری می‌داند. ماسک می‌تواند از انتقال ویروس کرونا تا حد زیادی بکاهد.

دانش‌آموزان وقتی در مدرسه هستند باید حتما ماسک بزنند که البته برخی از افراد معتقدند، ماسک پارچه‌ای برای آنها مناسب‌تر است. در صورت استفاده از ماسک  موارد زیر را رعایت کنید:

* استفاده از ماسک پارچه‌ای صورت در مکان‌هایی که فاصله‌گذاری اجتماعی سخت می‌شود، مانند اتوبوس و مدرسه، ضروری است.

* دانش‌آموز باید چند ماسک پارچه‌ای همراه خود داشته باشد تا در صورت کثیف شدن ماسک خود امکان تعویض آن را داشته باشد. همچنین باید کیفی کوچک مخصوص ماسک داشته باشد تا مواقعی که ماسک را از روی صورت برمی‌دارد، مثلا موقع ناهار، بتواند آن را درون کیف خود بگذارد.

* حتما ماسک کودک‌تان را علامت‌گذاری کنید تا با ماسک کودکان دیگر اشتباه گرفته نشود.

* پیش از فرستادن کودکان به مدرسه، به آنها روش استفاده از ماسک را یاد بدهید و به‌اندازه کافی تمرین کنید تا در این کار مشکلی نداشته باشد.

* به کودک‌تان یادآوری کنید که قبل از استفاده از ماسک باید دست‌هایش را کاملا بشوید.

* به کودک بیاموزید که هرگز نباید ماسک خود را به کودکان دیگر بدهند و از دیگران هم ماسک نگیرد.

* با کودک‌تان صحبت کنید و به او بگویید که برخی از افراد به دلایل بیماری‌هایی که دارند ممکن است نتوانند ماسک به صورت بزنند.

تمیز نگهداشتن دست‌ها

به کودک‌تان روش‌های درست شستن دست‌هایش را بیاموزید و به او اهمیت استفاده از آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه را هم توضیح دهید و از او بخواهید مرتب، به‌ویژه پیش و بعد از غذا، پس از سرفه یا عطسه کردن یا قبل از تنظیم ماسک روی صورتش، دست‌هایش را بشوید. برای اینکه مطمئن شوید او دست‌هایش را با عجله نمی‌شوید، به او بگویید به آرامی از ۱ تا ۲۰ بشمارد یا دو بار بگوید، «تولدت مبارک». اگر شیر آب در دسترس کودک نیست، او باید از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی حداقل ۶۰درصد الکل استفاده کند. در اینصورت به او بگویید مراقب باشد، الکل به چشم‌ها، بینی و دهانش تماس نداشته باشد.

مسئولان مدرسه هم باید تمام نکات بهداشتی را به دانش‌آموزان تذکر دهند و مراقب باشند که تمام دستورالعمل‌ها رعایت شود.

توجه به علایم کوید۱۹

والدین و مسئولان مدرسه باید مرتب دانش‌آموزان را از نظر علایم کوید۱۹ تحت نظر داشته باشند. این علایم عبارت‌انداز:

تب، احتقان بینی یا آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، تنگی نفس، خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، تهوع یا استفراغ، اسهال، کم‌اشتهایی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، شکم‌درد، قرمز شدن چشم‌ها

حتی بهتر است که در مدارس هر روز دمای بدن دانش‌آموزان کنترل شود. البته برخی از این علایم در بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی، حساسیت و آنفلوآنزا هم دیده می‌شود. در هر حال برای محدود کردن شیوع ویروس کوید۱۹ باید دانش‌آموزی که به این بیماری مبتلا شده را از بقیه جدا کرد و تا گذراندن مراحل درمان در خانه نگهداشت.

اقدامات پس از قرار گرفتن کودک در معرض کوید۱۹

وقتی کودک قرار است در مدرسه حضور داشته باشد باید آمادگی لازم برای مواجهه احتمالی با کوید۱۹ را داشته باشید. اگر کودک در مدرسه در معرض کوید۱۹ قرار گرفت، باید بتوانید شرایط را کنترل کنید. زیرا ممکن است کودک‌تان ناقل ویروس شود. بنابراین:

* با برنامه‌ای صحیح از افراد خانواده‌تان و اعضایی که گرفتار بیماری‌های زمینه‌ای هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مراقبت کنید. می‌توانید در این باره از افراد متخصص راهنمایی بخواهید.

* به کودک‌تان شماره تماس اضطراری هم بدهید تا در مواقع نیاز اگر شما در دسترس نبودید، مسئولان مدرسه بتوانند با آن شماره تماس بگیرند.

* از مسئولان مدرسه بپرسید که آنها در صورت مشاهده بیمار مبتلا به کوید۱۹ چه اقداماتی را انجام خواهند داد و چگونه از دانش‌آموزان مراقبت می‌کنند.

* برای دوره‌های قرنطینه یا تعطیلی احتمالی مدارس از قبل برنامه‌ریزی کنید تا در صورت وقوع این موارد غافلگیر نشوید.

با اقدامات لازم فوق می‌توانید تا جایی‌که می‌توانید از سلامت کودک‌تان در مدرسه مطمئن شوید.

منبع: mayoclinic