افزایش قیمت طلا شدت گرفت

رشد فشارهای تورمی و عدم شتاب بانکهای مرکزی برای افزایش نرخهای بهره، فضای بازار طلا را همزمان با صعود قیمت این فلز ارزشمند به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار بهبود بخشید.

ایسنا نوشت: رشد فشارهای تورمی و عدم شتاب بانکهای مرکزی برای افزایش نرخهای بهره، فضای بازار طلا را همزمان با صعود قیمت این فلز ارزشمند به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار بهبود بخشید.

اگرچه تحلیلگران بر این باورند فضا برای بالاتر رفتن قیمت طلا وجود دارد اما عده معدودی هم به موانع قابل توجهی که پیش روی بازار این فلز ارزشمند قرار دارند، اشاره می کنند. به گفته برخی از تحلیلگران، برای این که طلا بتواند درخشش خودش را دوباره پیدا کند، باید به بالای ۱۸۳۵ دلار صعود کند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و شش نفر معادل ۳۳ درصد نظری نداشتند.

در این بین حدود ۶۲۲ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای شرکت کردند که از میان آنها، ۳۲۶ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۸۸ نفر معادل ۳۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۰۸ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

این خوش بینی در حالی مشاهده شد که قیمت طلا هفته را در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار به پایان برد. برای نخستین بار از سپتامبر بود که طلا موفق شد آخرین روز معاملات هفته را در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار تمام کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا در ۱۸۱۶ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و ۱.۳ درصد رشد روزانه نشان داد و تصمیم بانک مرکزی آمریکا باعث شد روند کاهشی که در ابتدای هفته داشت را معکوس کرده و برای کل هفته حدود ۱.۸ درصد رشد هفتگی به ثبت برساند.

صعود قیمت طلا با انتشار گزارش بهتر از حد مطلوب اشتغال ماهانه آمریکا همزمان شد. وزارت کار آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور در اکتبر ۵۳۱ هزار شغل جدید ایجاد شده است در حالی که اقتصاددانان رشد مشاغل جدید را ۴۲۵ هزار مورد پیش بینی کرده بودند.

با وجود این آمار مطلوب، بعضی از تحلیلگران معتقدند که سرمایه گذاران طلا به تورم رو به رشد دستمزد توجه خواهند کرد. طبق گزارش دولت آمریکا، دستمزدها در ۱۲ ماه گذشته ۴.۹ درصد افزایش داشته اند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: ما منتظر هستیم مسئله تورم در بازار طلا منعکس شود و به نظر می رسد که این ممکن است شروع باشد. اگر تورم اوج پیدا کند و بانکهای مرکزی از منحنی عقب باشند در این صورت ممکن است بخواهید چند سکه طلا در جیب داشته باشید.

با این حال هانسن نسبت به طلا در کوتاه مدت خوش بین بود و اظهار کرد: ۱۸۳۵ دلار سطح حساسی برای طلا مانده است که باید شکسته شود.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت “بلو لاین فیوچرز” به کیتکونیوز گفت: وی به سطح ۱۸۳۵ دلار چشم دوخته است و تا زمانی که این سطح شکسته نشود، نسبت به طلا نظر خنثی خواهد داشت.

نه تنها فشارهای تورمی افزایش پیدا کرده است بلکه بانک مرکزی آمریکا و بانکهای مرکزی دیگر همچنان این تهدید رو به رشد را کم اهمیت قلمداد می کنند. در حالی که بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد خرید اوراق قرضه را تعدیل می کند، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا گفت: اکنون زمان مناسبی برای افزایش نرخهای بهره نیست.

پس از تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی انگلیس هم خلاف انتظارات عمل کرد و نرخهای بهره را بدون تغییر نگه داشت. بازارها همچنین انتظار داشتند بانک مرکزی اروپا نرخهای بهره را بالا ببرد.

با این حال همه تحلیلگران نسبت به طلا خوش بین نیستند. دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز اظهار کرد: قیمت طلا باید سطح ۱۸۱۵ دلار را بشکند تا الگوی حرکت ثابت یا رو به کاهش خود را تغییر دهد. با این حال صعود شاخص دلار به نقطه مقاومتی ۹۳.۵۰ واحد باعث شده است دلار آمریکا توجه خریداران را جلب کند.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: متقاعد نشده است که طلا آماده شکستن قیمت بالاتر است. وی افزود: آمار شاخص قیمت مصرفی که هفته آینده منتشر می شود ممکن است نرخهای بهره را به همراه دلار آمریکا بالاتر ببرد و روی قیمت طلا تاثیر منفی بگذارد.