اسکوچیچ یا بازیکنان؛ کدام‌یک حرف آخر را می‌زنند؟

ماجرای اختلاف در رختکن تیم ملی فوتبال،بازیکنان و سرمربی کرواتی، باعث شده تا حواشی مختلفی پیرامون تیم‌ملی پیش بیاید.

امیررضا احمدی: وقتی نام دراگان اسکوچیچ، مرد نام آشنای کروات به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد، خیلی ها فکرش را نمی کردند که اسکوچیچ بتواند با تیم ایران یک روند درخشان را طی کند و ۱۱ بازی بدون باخت را پشت سر بگذارد؛ با ۱۰ برد و فقظ ۱ تساوی. پس از انتخاب اسکوچیچ که پیش تر سابقه اش در نشستن روی نیمکت تیم های متوسط ایرانی خلاصه می شد، دو قطبی های مختلفی درباره کیفیت فنی او شکل گرفت که آیا دانش فنی او به اندازه ای هست که بتواند تیم ملی ایران را به موفقیت برساند یا خیر؟در این بین کمتر کسی به کاریزما و مدیریت او اشاره می کرد و تمام تمرکز ها روی بحث فنی بود اما حالا بحث اختلاف بین اسکو و بازیکنان به معضلی تبدیل شده که می تواند برای تیم ملی دردسر ساز شود و آن را به حاشیه ببرد. حاشیه هایی که هیچ سودی برای تیم ملی ایران ندارد و می تواند سمی مهلک باشد در مسیر جام جهانی قطر.

 

ریشه اختلافات کجاست؟

پس از پایان مسابقات دور اول مقدماتی جام جهانی در بحرین، که با پیروزی ایران مقابل عراق و بحرین و صعود به دور بعد همراه بود، زمزمه هایی مبنی بر اختلاف در اردوی ایران به گوش رسید. بعضی از افراد صحبت از اختلاف در رختکن تیم در مسابقات بحرین می کردند و معتقد بودند رابطه بازیکنان با اسکوچیچ خوب نیست و او کاریزمای لازم برای هدایت بازیکنان و لژیونرهای ایران را ندارد. پس از آن مسابقات اما بازیکنان تیم ملی ایران با حمایت خود از اسکوچیچ، هم به این شایعات پایان دادند و هم خواستار ابقای اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی در ادامه مسیر جام جهانی قطر شدند؛ بازیکنانی مثل سردار آزمون که حالا جزو بازیکن های با تجربه ایران به شمار می رود، حمایت خود از مرد کروات را نشان دادند تا نقطه پایانی برای شایعات پیرامون اختلاف در تیم ملی باشد.

گزارش شب بیداری در اردوی ایران

به نظر می رسد ماجرای اختلاف در تیم ملی فوتبال ایران از جایی اوج گرفت که خبرگزاری فارس در گزارشی به ماجرای شب بیداری در اردوی تیم ملی و بی نظمی های پیرامونش پرداخت. این خبرگزاری پیش از بازی ایران و امارات در گزارشی نوشت: در شرایطی که در فوتبال حرفه ای بازیکنان باید از نظر تغذیه و استراحت در بهترین شرایط قرار بگیرند اما مشاهده می شود ملی پوشان فوتبال کشورمان در اوج بی نظمی تا پاسی از شب بیدار هستند و برای مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی صف تشکیل می دهند.این اتفاق از زمان حضور دراگان اسکوچیچ در تیم ملی کشورمان، بارها تکرار شده و هر زمان تیم راهی مسافرت می شود، بازیکنان و ارکان تیم با وجود اینکه باید استراحت کنند، مقابل دوربین قرار گرفته و اقدام به صحبت می کنند. اتفاقی که در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت به برگزاری بازی ایران و امارات رخ داد و حتی پیش از دیدار با سوریه نیز شاهد آن بودیم.

شب بازی، بازیکنان و سرمربی تیم ملی که خودش باید بازیکنان را به استراحت به موقع تشویق کند، از ساعت نزدیک به ۲۴ که اتفاقا در امارات ساعت این کشور ۳۰ دقیقه جلوتر از ماست، مشغول مصاحبه در مورد دیدار با امارات بودند و رئیس فدراسیون فوتبال هم خودش در صف اولین ها قرار داشت.

سوال اینجا است چه کسی باید زمان استراحت را به بازیکنان گوشزد کند؟ سرپرست، سرمربی یا رئیس فدراسیون؟ اگرچه لژیونرهای فوتبال کشورمان در این شب زنده داری خاص حضور نداشتند اما باید از اسکوچیچ سوال کرد آیا سرمربیان تیم های اروپایی و بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور از بازیکنان خود می خواهند برای یک مصاحبه چند دقیقه ای تا پاسی از شب بیدار بمانند؟

عملکرد مسئولان فدراسیون هم در اینگونه موارد کاملا مشخص است. افرادی که کوچکترین تذکری به سرمربی تیم ملی بابت ابتلا به کرونا به خاطر گردش های روزانه در تهران ندادند، حالا نه تنها مقابل اشتباه فنی و حرفه ای سرمربی تیم ملی موضعی نمی گیرند بلکه خودشان هم مشوق این مربی و بازیکنان تیم ملی فوتبال برای یک بدعت غلط شده اند.

اگرچه این گزارش فارس تکذیب شد اما به نظر می رسید که آتش اختلاف روز به روز در حال شعله ور شدن است و اسکوچیچ هم توان مدیریتی لازم برای کنترل رختکن را ندارد.

 

آیا اسکوچیچ نمی تواند بازیکنان را کنترل کند؟

درباره اختلاف در اردوی ایران به نظر می رسد مهم ترین نکته این است که بازیکن ها خود را بزرگ تر از مربی کروات می دانند. اینکه بازیکنانی که در اروپا و با مربیان مختلف کار می کنند، به دلیل اینکه اسکوچیچ سابقه نشستن روی تیم های بزرگ را ندارد، از او حرف شنوی چندانی ندارند و به نوعی خود را بزرگ تر از او می دانند که نه توان کنترل رختکن را دارد و نه تاکتیکی مشخص. البته این یک طرف قضیه است و در سوی دیگر بارها دیده ایم که بازیکنان تیم ملی ایران با حمایت های مختلف خود از سرمربی تیم ملی نشان داده اند که رابطه خوبی با او دارند و حالا مشخص نیست آیا این اختلاف ها و صحبت های اطراف تیم ملی حقیقت دارد یا صرفا شایعه سازی است؟

توئیت طارمی هیزم روی آتش شد

 

آخرین موردی که باز هم پرونده اختلاف در تیم ملی را باز کرد، ماجرای مصاحبه اسکوچیچ و به دنبال آن توئیت مهدی طارمی بود. حقیقت آن است که دراگان اسکوچیچ در فاز نتیجه‌گیری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و همین نتایج خوب او باعث شده که حامیان خاص خودش را داشته باشد اما به همان اندازه که از مربی کروات به خاطر نتایجش با تیم ملی تعریف می‌شود، سبک بازی تیم ملی – به خصوص در دو دیدار مقابل امارات و کره جنوبی – از دید برخی کارشناسان، سوژه خوبی برای انتقاد از مربی‌ای شده که پیش از حضور در تیم ملی، هدایت صنعت نفت را به عهده داشت.

در همین راستا، مربی کروات در آخرین مصاحبه خود جمله‌ای به کار برد که بدجور بازیکنان را برآشفت: «بازیکنان ایرانی از نظر تاکتیکی ضعیف هستند.» هر چند او در ادامه گفت: «ولی قدرت بدنی و تکنیک آنها رشک برانگیز است.» اما این جمله و حتی چند جمله تعریفی دیگر، نمی‌تواند از میزان ناراحتی بازیکنان کاهش دهد.همین نکته باعث بالا گرفتن اختلاف ها شد و در نهایت این مهدی طارمی بود که سکوتش را شکست و در توئیتر خود نوشت: «باید عرض کنم بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی، از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک‌پذیری خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده‌باد ایران.»

در ادامه حمید استیلی سرمربی سابق پرسپولیس هم این‌گونه جواب اسکوچیچ را داد: «من اصلا این حرف را قبول ندارم. بازیکنان ایرانی کاملا باهوش هستند. چطور بازیکنان ما در خارج از کشور تاکتیک‌پذیر هستند؟ آنها در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند. مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و دیگر بازیکنان لژیونر را نگاه کنید. آنها بازیکنان با کیفیتی هستند. بیشتر بازیکنان تیم‌ملی ما در اروپا بازی می‌کنند. اگر تاکتیک‌پذیر نبودند چطور به اروپا رفته‌اند؟ همان‌طور که گفتم بچه‌های ما به خاطر این‌که دیر به تیم‌ملی ملحق می‌شوند نیاز دارند کنار هم قرار بگیرند. با هماهنگی بیشتر آنها به نحو احسن می‌توانند کارهای تاکتیکی انجام دهند.»

همه این ها باعث شد تا اسکوچیچ کمی از صحبت های خود عقب نشینی کند و از طرفی خبرهایی به گوش برسد که فدراسیون به اسکوچیچ گفته پیگیر صحبت های طارمی نباشد.

 

طارمی اولین معترض نیست

پس از صحبت های طارمی روزنامه جام جم در گزارشی مدعی شد که او تنها بازیکن تیم ملی نیست که با اسکوچیچ اختلاف دارد و چند بازیکن دیگر هم دل خوشی از مربی کروات ندارند. این روزنامه مدعی شده قبل از بازی کره یکی از لژیونرها که در ترکیب قرار نگرفته‌ بود، در رختکن حرف‌های تندی علیه اسکوچیچ به زبان می‌آورد و چند بازیکن نامی تیم با اسکوچیچ اختلافی زیرپوستی دارند. یکی از بازیکنان معتقد است رفتار او به ویژه در زمان تعویض‌ها توهین‌گونه است.

این روزنامه نام چند بازیکن را هم مطرح کرده است. از مهدی قایدی گرفته تا کریم انصاری فرد.در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است:«مهدی قایدی شاکی است چرا در دقیقه ۸۹ بازی با کره به زمین رفت؟ کریم انصاری‌فرد دلخور است و می‌گوید احترام او حفظ نمی‌شود.» البته همه اینها ادعاهایی است که این روزنامه مطرح کرده است.

نکته مهم گزارش روزنامه جام جم، بخش پایانی این گزارش است جایی که نویسنده مطلب این سوال را طرح کرده که آیا اتفاق بزرگی در راه است و آیا اسکوچیچ کم کم از تیم‌ملی فاصله می‌گیرد؟ در هر حال اسکوچیچ با گرفتن ۱۰ امتیاز از ۴ بازی باعث شده ایران در صدر جدول قرار بگیرد و فاصله گرفتن او از تیم ملی کار راحتی نیست ضمن آنکه او رکورد ۱۰ برد متوالی با تیم ملی را ثبت کرده است.

بازیکن سالاری یا قاطعیت مربی؟

حالا که دوباره ماجرای اختلاف بین مربی و بازیکن در تیم ملی مطرح شده، خیلی ها به زمان کی روش اشاره می کنند که او با قاطعیت در مقابل سرکشی بازیکنان می ایستاد و آن ها را خط می زد و خیلی ها به این روش کاری او احترام می گذاشتند و می گفتند مربی باید در مقابل بازیکن سالاری بایستد و قاطعیت خود را حفظ کند. نکته ای که باعث شده این روزها باز هم به آن اشاره کنند و بگویند که اسکوچیچ هم باید چنین رفتاری انجام دهد و باید از او حمایت شود اما در سوی دیگر این دو قطبی، گروهی معتقدند اسکوچیچ در حد تیم ملی نیست که از آن گذشته بخواهد از خود کاریزما نشان دهد و به بازیکن سالاری نه بگوید. دو قطبی هایی که باعث شده حواشی مختلفی پیرامون تیم ملی شکل بگیرد و اظهار نظرهای مختلف هم هیزم آتش آن باشد. در این بین نکته ای که باید مد نظر باشد این است که تیم ایران بیش از هر زمانی به آرامش نیاز دارد و در راه قطر باید بدون هیاهو قدم بردارد تا بتواند بازی ها باقی مانده را با موفقیت سپری کرده و بلیت جام جهانی را رزرو کند. مطمئنا این حواشی بیهوده که بعضی بر طبل آن می کوبند، مهلک ترین سمی است که می تواند به تیم ملی داده شود و آن را از پا درآورد. بهتر است هم بازیکنان هم اسکوچیچ وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و به جای این حواشی، بر متن کار تمرکز کنند تا قطار ایران با موفقیت به ایستگاه قطر برسد؛ هرچند انتقادات مختلفی هم به اسکو وارد باشد اما در میانه راه، نباید با تصمیمات نابخردانه به عملکرد تیم ملی فوتبال لطمه زد.

اختلاف ها در تیم ملی از قدیم بوده است!

 

اختلافات و مشکلات چیزی نیست که تنها متعلق به برهه خاصی از فوتبال ایران باشد، در تمام دوران مربیگری مربیان مختلف در تیم ملی، همواره مسایل و اختلافات پشت پرده ای رخ داده است که بعضی از آن‌ها هیچگاه در زمان خود برملا نشده است و بعضی در همان زمان خود باعث ایجاد حواشی شده.
اگر به زمان‌های دور و دراز اشاره نکنیم، در یک دهه اخیر از زمان افشین قطبی این اختلافات وجود داشت. در آن زمام مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش آمد اختلاف بین قطبی و نکونام و شجاعی بود.جایی که گفته می‌شد سرمربی وقت هیچ اعتقادی به این دو ندارد و حتی گفته بود اگر دو بازیکن جانشین پیدا کند این دو نفر را از تیم کنار می‌گذارد. بعد از مدتی شجاعی به تیم برگشت ‌اما نکو همچنان از تیم دور ماند و پس از بازگشت کار به مشاجره لفظی و درگیری بین ‌این دو کشیده شد. قطبی حتی به کعبی و رحمتی می‌گفت در باند دایی هستند و این مشکلات به وفور در تیم تحت هدایتش بود.

در زمان کی روش هم کم اختلاف نبود

 

پس از آن که کیروش روی کار آمد، سعی کرد با کاریزمای خاص خود از بازیکنان زهر چشم بگیرد و نشان دهد که فقط اوست که تصمیم می‌گیرد و بازیکن‌سالاری در کارش محلی از اعراب ندارد. او در آن زمان با رحمتی و خلعتبری به مشکل خورد تا جایی که تصمیم گرفت یک ریسک بزرگ بکند و رحمتی را از لیست تیمش کنار بگذارد و با دروازه‌بان‌هایی همچون حقیقی و رحمان احمدی مسیر خود را ادامه دهد ‌اما بهترین دروازه‌بان وقت را کنار بگذارد. همین هم باعث شد گوشش به هیچ حرفی بدهکار نباشد و با قاطعیت کار خود را پیش ببرد. پس از آن ویلموتس یک سفر توریستی به ایران داشت و آنقدری ماندگار نبود که کار به اختلاف بکشد!بعد از آن هم در نهایت سکان هدایت ایران به اسکوچیچ رسید تا حالا جرقه اختلاف او با بازیکن‌ها هم بخورد.