از سردترین روز تهران تا مرگ چند هموطن/ بارش‌ها نشان از تغییر اقلیم دارد؟

بارش شدید برف و کولاک و سرما در هفته گذشته قسمت‌های مختلفی از ایران را درنوردید. بارشی که در برخی استانها در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بارش شدید برف و کولاک و سرما در هفته گذشته قسمت‌های مختلفی از ایران را درنوردید. بارشی که در برخی استانها در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

با وجود اینکه برخی از استانهای کشور در شرایط بهاری هستند، ولی اکثر مناطق، دارای هوای بسیار سرد و زمستانی اند. بارش شدید برف و کولاک باعث مشکلات زیادی برای هموطنان شده و البته سفره های ذخیره آب زیرزمینی را هم پر کرده است.

گزارشهای هواشناسی نشان می دهد تنها ۳ استان از ۳۱ استان کشور در هفته ای که گذشت، دچار یخبندان نشده اند و این به معنی گستردگی جبهه پرفشار هواشناسی روی اکثر مناطق ایران است.

نتیجه این سامانه پرفشار را می توان در استانهای غربی، شمال غرب، جنوب غرب و حتی جنوبی دید. برف و کولاک بسیاری از راههای روستایی در مناطق کوهستانی غرب کشور را بست و حتی اعلام شد جاده های منتهی به شمال هم برای روزهای مشخصی بسته خواهد ماند و پلیس راه و عوامل راهداری نمی توانند تردد ایمن را برای خودروها تضمین کنند.

شدت بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی جنوب البرز به حدی است که راههای ارتباطی دو استان سمنان و مازندران به طور کامل مسدود شد و مسافران مجبور شدند برای تردد به این دو استان، از جاده های استانهای همجوار استفاده کنند.

در تهران هم دمای هوا به پایین ترین حد در سال رسید و سردترین روز تهران ثبت شد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز ۲۹ دی ماه کمینه دمای پایتخت (ایستگاه مهرآباد) به ۳.۲ – درجه سلسیوس رسید و سردترین روز این شهر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون را رقم زد. این نخستین دمای زیر صفر تهران و اولین روز یخبندان سال ۱۴۰۰ این شهر نیز محسوب می‌شود.

 

 

تمام کشور، درگیر تغییرات جوی

مساله سرمای تهران محدود به کوهستان و جاده و خشکی نبود. بلکه هواشناسی درباره دریاهای جنوب کشور هم پیام هشدار صادر کرد و از صیادان خواست برای صید روزی به دریا نزنند چون موجهایی تا ارتفاع ۵ متر دل خلیج فارس و دریای عمان را آشوب کرده است.

در برخی استانهای خشک و کویری کشور شدت بارش ها و جریان سیلاب هفته گذشته طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه قلمداد شد. امین باقری فرماندار ریگان از توابع استان کرمان اعلام کرد: سیلاب، امکان امدادرسانی به روستاهای محاصره شده در سیل را برای ساعاتی نداد و همچنین جاده ترانزیتی ریگان – ایرانشهر – چابهار به علت مسدود شدن سه دهانه پل برای چندمین روز متوالی همچنان مسدود است ولی امدادرسانی به مسافران و اسکان اضطراری آنها انجام شده است.

ارتفاع برف در برخی استانها به ۲ متر رسید و حتی تصاویر خیره کننده از مدفون شدن خودرو هموطنان زیر بار سنگین برف منتشر شد که در عین احساس خوشحالی مردم از بارش پربرکت آسمانی، ترسناک هم بود. برخی حوادث مانند ریختن ناگهانی توده های برف بر سر عوامل راهداری که مشغول بازگشایی جاده‌ها بودند به روشنی نشان می دهد سنگینی برف در برخی استانها از جمله زنجان چقدر است.

همچنین خبر رسید نیروهای امدادی برای اینکه مردم در راه مانده از جمله مادر و فرزندانش را در جاده‌های برفگیر منطقه ثلاث باباجانی را نجات دهند مجبور شدند از نفربرهای ارتش کمک بگیرند تا عوامل اورژانس بتوانند خود را به حادثه دیدگان برسانند.

 

 

متاسفانه در سوانح طبیعی اخیر برخی از هموطنان جان خود را از دست دادند. برخی از آنها بر اثر ریزش بهمن در جاده ها جان باختند و عده ای نیز در اثر سیلاب غرق شدند.

زهرا عزیزی، کارشناس تغییرات اقلیمی سازمان محیط‌زیست با رد این موضوع که با توجه به بارش‌های اخیر اصلاً نمی‌توان ظهور تغییرات اقلیمی جدیدی را برای کشور در نظر گرفت، می‌گوید: «ما به خاطر بارش‌های اخیر نمی‌توانیم درباره تغییرات اقلیمی قضاوت کنیم. تمامی بارش‌های قابل‌ملاحظه امسال در فصل خودش بوده و هیچ بارش مهمی در خارج از فصل نداشتیم که آن را به تغییرات آب و هوایی نسبت دهیم.»

عزیزی می‌افزاید: «میزان سرما و بارش‌هایی که ما در حال حاضر داریم، کاملاً طبیعی است.تغییرات آب و هوایی زمانی است که مثلاً در زمستان هیچ بارشی نداشته باشیم یا خارج از زمستان بارش‌های قابل‌توجه داشته باشیم. از نظر سامانه‌های بارشی ما سال‌های پر بارش و سال‌های کم بارش داریم. امسال طبق تمام الگوهای هواشناسی ما پیش‌بینی ترسالی داشتیم. بارش‌ها تا کنون مطابق با همین پیش‌بینی‌ها پیش رفته است. در برخی موارد بالاتر از نرمال بارش داشته‌ایم، ولی همه این موارد پیش‌بینی شده‌بود.»

البته برف و سرمای کشنده برای برخی از هموطنان فرصتی را فراهم کرد تا دست به تجربیات تازه ای مانند شنا در دریاچه یخ زده سد مهاباد یا شیرجه در ارتفاع زیاد توده های برف بزنند.