ادعای جانسون: روسیه در حال طراحی بزرگترین جنگ از سال ۱۹۴۵ است

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در ادامه سیاست های جنگ افروزانه غرب و آمریکا درباره آمادگی مسکو برای حمله به اوکراین مدعی شد روسیه قصد دارد «بزرگترین جنگ در اروپا را از سال ۱۹۴۵ (زمان جنگ جهانی دوم) تاکنون به راه بیندازد.»

ایرنا نوشت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در ادامه سیاست های جنگ افروزانه غرب و آمریکا درباره آمادگی مسکو برای حمله به اوکراین مدعی شد روسیه قصد دارد «بزرگترین جنگ در اروپا را از سال ۱۹۴۵ (زمان جنگ جهانی دوم) تاکنون به راه بیندازد.»

جانسون در مصاحبه با «سوفی راورث» مجری شبکه خبری بی بی سی ضمن بیان چنین ادعایی هشدار داد: همه شواهد و قرائن نشان می دهند که طرح این حمله از جهاتی آغاز شده است.

جانسون گفت: اطلاعات ما نشان می دهد که روسیه قصد دارد حمله ای را آغاز کند که کی یف پایتخت اوکراین را به محاصره در می آورد.

وی افزود: مردم باید از هزینه های جانی که این حمله به دنبال خواهند داشت آگاه باشند.

نخست وزیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد که کشورش سخت ترین تحریم ها را حتی بیشتر از آنچه که قبلا مطرح کرده بود، در صورت حمله روسیه به اوکراین علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

وی گفت، آمریکا و انگلیس شرکت های روسی را از معاملات به پوند و دلار منع می کنند؛ اقدامی که به گفته جانسون بواسطه تاثیری که بر جای خواهد گذاشت بسیار شدید خواهد بود.

تحریم هایی که پیشتر از سوی وزیران انگلیسی مطرح شده بود شامل افراد و فعالیت های تجاری بود که ممکن بود هدف تحریم ها قرار بگیرند.

اظهارات نخست وزیر انگلیس از مونیخ محل برگزاری اجلاس امنیتی سالانه سران کشورها مطرح شده است.

جانسون در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا حمله روسیه به اوکراین همچنان قریب الوقوع هست یا نه، گفت که شواهد، چنین نشان می دهد.

نخست وزیر انگلیس گفت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به مقامات اطلاعاتی غرب گفته است که نیروهای روسیه به غیر حمله برای ورود به اوکراین از شرق و از طریق شهر دنباس به دنبال حمله از جنوب و از طریق بلاروسی و مناطق اطراف کی یف نیز هستند.

وی گفت نگرانی من از این است که طرح حمله می تواند شامل بزرگترین جنگ از نظر مقیاس از سال ۱۹۴۵میلادی تاکنون باشد.

اظهارات جانسون بعد از دیدارش با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مطرح شده است. جانسون در کنفرانس مونیخ به سران کشورها گفت که حمله به اوکراین می تواند در کل جهان طنین انداز باشد.

بی بی سی نوشت: تازه ترین برآوردهای دولت آمریکا نشان می دهد که بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار سرباز روس اکنون در امتداد مرز اوکراین، هم در خاک روسیه و هم در خاک کشور همسایه آن بلاروس مستقر شده اند که این آمار همچنین شامل شورشیان (جدایی طلبان) در شرق اوکراین نیز می شود.

مقام های غربی در هفته های اخیر هشدار داده اند که روسیه ممکن است در هر زمان ممکن به اوکراین حمله کند اما روس ها چنین ادعایی را رد کرده اند و گفته اند که ارتش این کشور در حال مانور در منطقه است.