احتمال ریزش قریب‌الوقوع نرخ ارز در بازار/ دلار تا چه رقمی سقوط می‌کند؟

همزمان با ازسرگیری دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین و افزایش احتمال توافق، دیروز دوباره قیمت هر دلار آمریکا کاهش یافت و در آستانه سقوط به کانال ۲۵هزار تومان قرار گرفت.

همشهری نوشت: همزمان با ازسرگیری دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین و افزایش احتمال توافق، دیروز دوباره قیمت هر دلار آمریکا کاهش یافت و در آستانه سقوط به کانال ۲۵هزار تومان قرار گرفت.

دیروز سیگنال‌های بازار ارز هرات، احتمال نزول قریب‌الوقوع نرخ ارز در بازار تهران را تقویت کرد.
روزگذشته هیأت‌های مذاکره‌کننده پس از وقفه‌ای چند روزه دوباره برای ادامه گفت‌وگوهای دور هشتم به وین بازگشتند. هفته گذشته با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها بازگشته بودند. آنطورکه دوطرف از جریان مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند احتمالا انجام توافق در دسترس است.
دیروز در همین رابطه سیدنظام موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به صحبت‌های وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات وین گفت: وزیر خارجه اشاره کرده مذاکرات رو به پیشرفت و جلو است. قرار است رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز روز سه‌شنبه در نشستی محرمانه با اعضای کنگره به آنها درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش بدهد. این نخستین بار است که رابرت مالی بعد از انتصاب به‌عنوان نماینده ویژه امور ایران و آغاز مذاکرات وین اعضای کنگره را در جریان گفت‌وگوها قرار می‌دهد. انتشار این اخبار و اثر آن بر کاهش ریسک‌های سیستمی و سیستماتیک به افت دوباره قیمت ارز در بازار آزاد منجر شد.

دلار در آستانه نزول بیشتر

از صبح روز گذشته قیمت هر دلارآمریکا شروع به نزول کرد و تا ظهر با ۴۰۰تومان کاهش به ۲۶هزارو ۳۵۰تومان رسید. این روند نزولی در بعدازظهر هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۲۶هزارتومان عقب‌نشینی کرد. نکته مهم‌تر آنجا بود که قیمت هر دلار در مبادلات نقدی هرات که به بازار ارز در تهران جهت می‌دهد به ۲۵هزارو۷۲۰تومان رسید و درمبادلات فردایی بازار هرات، دلار با قیمت ۲۵هزارو۶۹۰تومان مبادله شد. اهمیت بازار ارزی هرات از این جهت است که این بازار در زمان تحریم‌ها به محلی برای تامین نیازهای ارزی به‌ویژه اسکناس دلار تبدیل شده. ظرف روزهای گذشته نیز هر زمان نرخ ارز در بازار هرات کاهش یافته با فاصله یک یا ۲روز اثر آن در چهارراه استانبول نمایان شده است.
دیروز همچنین قیمت هر درهم امارات به ۷هزارو۱۶۰تومان و قیمت هر یورو با ۴۳۵تومان کاهش به ۳۰هزارو۱۶۰تومان رسید. بازار طلا و سکه هم به این نزول واکنش نشان دادند به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید ۱۵۰هزار تومان و طرح قدیم ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت. هر گرم طلای ۱۸عیار هم دست‌کم ۱.۶درصد افت کرد. روند قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در آستانه بازگشت به کانال ۲۵هزار تومان است که با توجه به تحولات وین، به‌نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده با نزول بیشتری هم مواجه شود.

آینده بازار ارز

تحلیلگران براین باورندکه با انجام توافق هسته‌ای در وین ورود ارز به کشور تسهیل و زمینه افت قیمت ارز فراهم می‌شود، به‌ویژه آنکه رفع تحریم‌ها می‌تواند توان صادراتی و فروش نفت ایران و نیز درآمدهای ارزی را افزایش دهد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران دیروز درهمین رابطه گفت: اگرتوافق صورت بگیرد هم فروش نفت و هم صادرات بیشتر می‌شود و هزینه‌های مبادله کاهش می‌یابد. هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی هم دراین باره گفت: متغیر اخلالگر در بازار ارز تحریم‌ها بوده و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام، این مانع اخلال از میان برداشته شده و بازار ارز پتانسیل به ثبات رسیدن و تعادل را خواهد داشت. او اضافه کرد: باتوجه به آنکه توافق هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، درکوتاه‌مدت نه فقط رشدی برای نرخ ارز متصور نیستم بلکه معتقدم نوسانات نرخ ارز به سمت نزول خواهد بود.
با این حال برخی کارشناسان چندان با این نظرات همسو نیستند و معتقدند با توجه به تقاضاهای ارزی انباشته و ناترازی ارزی کشور احتمالا قیمت دلار فقط تا محدوده ارقام تعیین‌شده در بودجه سال۱۴۰۱ یعنی ۲۳هزار تومان نزول خواهد کرد. چنان‌که مهدی ساسانی، کارشناس بازار ‌سرمایه گفت: اگرچه رفع تحریم‌ها ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند اما باید توجه داشت حتی با فرض رفع تحریم‌ها با توجه به آنکه دلار در بودجه سال آینده ۲۳ هزارتومان پیش‌بینی شده، نمی‌توان تصور کرد دلار در بازار آزاد قرار است به این نرخ نزدیک شود. او اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت از کاهش نرخ ارز، بیش از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده متضرر خواهد شد، بنابراین اجازه افت بیش از اندازه دلار را نخواهد داد و اگر هم در مقطعی دلار افت کند، تقاضا در بازار ارز آنقدر افزایش خواهد یافت که دوباره قیمت‌ها به سطوح بالاتر بازمی‌گردد. ساسانی با اشاره به مشکل ناترازی ارزی تأکید کرد: در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها، با معضلی به نام ناترازی ارزی مواجه شده‌ایم علاوه بر این در دوران تحریم، شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام و تجهیز ماشین آلات و ورود مواداولیه و… با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند و درصورت رفع تحریم این فرصت را خواهند داشت که برای نوسازی خطوط تولید اقدام کنند. این موضوع تقاضای بازار ارز را افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، درصورت رفع تحریم‌ها و تسهیل ورود ارز به کشور، مصارف ارزی نیز افزایش خواهد یافت.