اتفاق عجیب در بازار طلا و سکه / پیش‌بینی فعالان بازار از آینده قیمت‌ها چیست؟

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: شوک آغاز جنگ روسیه علی اوکراین در بازار ایران تخلیه شده است و بازار ارز و طلا و سکه به وضعیت عادی روز سه شنبه بازگشته است.

قرن نوشت: نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: شوک آغاز جنگ روسیه علی اوکراین در بازار ایران تخلیه شده است و بازار ارز و طلا و سکه به وضعیت عادی روز سه شنبه بازگشته است.

محمد کشتی آرای ، در گفتگو با قرن نو با اعلام اینکه بازار نزدیک به سه هفته در التهاب آغاز جگ به سر می‎‌برد و فاز انتظار را برگزیده بود، گفت: وقتی این اتفاق رخ داد هم بازارهای جهانی و هم بازار ایران واکنشی شدید به ماجرا نشان دادند به طوری که در کمتر از چند ساعت بهای هر اونس طلا بیش از هشتاد دلار افزایش یافت و بهای هر بشکه نفت نیز با رشد فزاینده مرز صد دلار را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به ریزش بازارهای مالی گفت: سقوط بورس مسکو و سایر بورس‌های معتبر جهان نیز نشان داد که همه کشورها نگران رویارویی عجیبی میان شرق و غرب هستند و شمارش معکوس برای یک بحران جهانی آغاز شده است اما در کمتر از چهل و هشت ساعت این بحران جهانی به بحرانی منطقه‌ای تقلیل یافت و ناظران و فعالان اقتصادی دریافتند جهان و غرب قرار نیست وارد این صف‌آرایی شوند، در نتیجه سقوط آزاد قیمت طلا در بازارهای جهانی رخ داد و دیدیم که قیمت اونس طلا که پس از ۹ ماه بار دیگر به بالاتر از ۱۹۰۰ دلار رسیده بود، به کانال ۱۸۰۰ دلار بازگشت .

این فعال بازار طلا ادامه داد: روشن است که جنگ اوکراین یک بحران منطقه‌ای در یورو آسیاست و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی را درگیر نمی‌کند، از این رو روند افزایشی قیمت نفت نیز متوقف شد. البته باید توجه داشت اگر برای فروش نفت روسیه اختلالی ایجاد شود، احتمال بروز نوسانات قیمتی در این بازار بالاست اما در شرایط کنونی بازارهای نفت نیز در موقعیت روز سه شنبه قرار گرفته‌اند.

تاثیر جنگ اوکراین بر بازار ایران
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه آغاز جنگ اوکراین البته تاثیری بر بازار ارز ایران نگذاشت، گفت: مدیریت بازار ارز در اختیار بانک مرکزی است و با توجه به محدود بودن خرید و فروش، اتفاق چندانی در بازارها رخ نداد، در ضمن باید توجه داشت که بازار ارز نگاه خیره‌ای به مذاکرات وین نیز دارد و از دو سو تاثیر می‌پذیرد اما افزایش قابل توجه نرخ طلا سبب شد بهای طلا و سکه در روز پنجشنبه دستخوش افزایشی قابل توجه شود.
او افزود: بار تغییر معادلات جنگ و تخفیف دامنه بحران از بجرانی جهانی به بحرانی منطقه‌ای و همچنین ریزش بهای اونس طلا، امروز در آغازین ساعات بازگشایی بازار، بهای انواع طلا و سکه به صورتی دسته جمعی دستخوش کاهش شد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به کف کانال ۱۲ میلیون تومان برگشت. در عین حال بهای هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز یازده میلیون و ۸۲۰ هزار تومان گزارش شد.
وی میزان ریزش قیمت انواع قطعات سکه را بین هشتاد تا سیصد هزار تومان ذکر کرد و گفت: قیمت هر گرم طلا نیز با کاهشی نزدیک به سی هزار تومان به یک میلیون و دویست هزار تومان رسید.

روال عادی در بازار
کشتی‌آرای تاکید کرد: فعلا روال عادی بر بازار ارز و طلا و سکه حاکم است و به نظر نمی‌رسد کسی نگران افزایش شدید یا کاهش شید قیمت باشد.
او در پاسخ به این سئوال که ایا حجم خرید وفروش طلا و سکه در شب عید تغییری را تجربه کرده است یا خیر؟ گفت: امسال هم مانند سال گذشته با رکود شدید بازار مواجه هستیم و خریدار یا فروشنده‌ای در بازار نیست .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فضای حاکم بر بازار ارز و طلا نشان از پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها دارد یا خیر؟ گفت: منظور شما پیش‎بینی فعالان از آینده توافق در وین و تاثیر آن بر بازار است ، باید بگویم کسی ترسی و واهمه‌ای از ریزش قیمت‌ها ندارد چرا که قوتی جو روانی بر این استوار می‌شود که احتمال ریزش قیمت‌ها بالاست با موجی از فروش توسط سرمایه‌گذاران خرد و کلان روبرو می‌شویم اما در شرایط فعلی کسی از ترس کاهش قیمت دست به فروش نمی‌زند و این نکته مهمی است.
وی در توضیح این مطلب افزود: به نظر نمی‌رسد نگرانی از بابت ریزش قیمت‌ها میان فعالان بازار وجود داشته باشد، اغلب افراد معتقدند که قیمت‌ها حتی در صورت توافق دستخوش کاهش نمی‌شوند بلکه تنها ممکن است بازار با رونق مواجه شود.