آخرین تلاش‌های اروپا برای حل بحران اوکراین؛ ماکرون به مسکو می رود، شولتس با بایدن دیدار می‌کند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با هدف «تنش‌زدایی» بین روسیه و غرب امروز دوشنبه ۷ فوریه به مسکو سفر می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با هدف «تنش‌زدایی» بین روسیه و غرب امروز دوشنبه ۷ فوریه به مسکو سفر می‌کند. همزمان اولاف شولتس، صدراعظم آلمان قرار است در واشنگتن با جوبایدن دیدار کند. رهبران دو کشور قدرتمند اروپا در تلاشند تا از راه دیپلماسی مانع وقوع جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا و حمله احتمالی روسیه به اوکراین شوند.

به گزارش یورونیوز،آقای ماکرون که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد قراراست ساعت ۴ بعدازظهر به‌وقت محلی با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند. طبق بیانیه کاخ الیزه در پایان این دیدار که احتمالا طولانی خواهد بود، روسای جمهور دو کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک مقابل دوربین‌ها ظاهر خواهند شد. امانوئل ماکرون که آخرین دیدار رودررویش با ولادیمیر پوتین به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد پیش از این سفر گفت او و همتای روسش مصمم هستند «به عمق مسائل» بروند و همه راه‌های تنش‌زدایی را در دیدار با یکدیگر آزمایش کنند.

امانوئل ماکرون در مصاحبه با «ژورنال دُ دیمانش» تصریح کرده که همراه با آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان پیشنهاد برگزاری نشست اتحادیه اروپا-روسیه را داده‌اند اما اروپایی‌ها سال گذشته ترجیح دادند سیاست «سکوت» را در قبال روسیه دنبال کنند. اما تا صحبت نشود، به‌خصوص وقتی اجازه داده شود دیگرانی به نام ما نظر بدهند که نقشی در تامین امنیت جمعی ما نخواهند داشت، مشکلی حل نخواهد شد.

غرب روسیه را متهم می‌کند که با تشدید آرایش نظامی در مرزهای خود با اوکراین در صدد حمله به این کشور است اما مسکو با رد این ادعا می‌گوید هدفش تنها مطمئن شدن از امنیت خود است. مسکو تامین امنیت خود را مشروط به این می‌داند که ناتو سیاست گسترش خود را در شرق اروپا و در همسایگی با روسیه کناربگذارد اما این درخواست کرملین پیش‌تر متفقا از سوی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رد شده است.

آقای ماکرون روز یکشنبه و در آستانه سفر به روسیه با جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا حدود ۴۰ دقیقه تلفنی بحث و گفتگو کرده است. او همچنین با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم تلفنی تبادل نظر داشته است. مکالمه تلفنی با رهبران سه کشور حوزه بالتیک هم از دیگر اقدامات رئیس جمهور فرانسه طی یکی دو روز گذشته بود. قرار است امانوئل ماکرون روز سه شنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند در صورت حمله همه‌جانبه روسیه و محاصره کی‌یف، رژیم زلنسکی ظرف حداکثر ۴۸ ساعت سقوط خواهد کرد. این درحالی است که نخستین گروه از سربازان آمریکایی برای دفاع از کشورهای عضو ناتو شنبه و یکشنبه این هفته وارد لهستان در همسایگی اوکراین شده‌اند.

نخستین سفر اولاف شولتس صدراعظم آلمان به واشنگتن
از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که اقدامات اخیر دولتش از سوی برخی به اقداماتی در راستای «خوشنودسازی» کرملین تعبیر شده، روز دوشنبه برای نخستین بار با جوبایدن در واشنگتن دیدار می‌کند. آقای شولتس در آستانه این دیدار و در گفتگو با نشریه «واشنگتن‌پست» گفت: «با تلاش بی‌وقفه خود سعی کردیم این پیام را به روسیه منتقل کنیم که در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی باید بپردازد.» او در ادامه از سیاست جوبایدن در مذاکرات بسیار دشوار دوجانبه بین آمریکا و روسیه ابراز خرسندی کرد.

آقای شولتس که برای اعزام نیروهای بیشتر به کشورهای بالتیک و تقویت حضور ناتو در این منطقه اروپا اعلام آمادگی کرده این هفته و پس از بازگشت از آمریکا در برلین میزبان رهبران کشورهای حوزه بالتیک خواهد بود. سپس ۱۴ فوریه به کی‌یف پایتخت اوکراین می‌رود و در نهایت سه‌شنبه آینده ۱۵ فوریه به مسکو سفر خواهد کرد.